WoningNet verbetert de digitale zoektocht naar een huurwoning door de lancering van de mobiele app DĀK. Met DĀK vinden woningzoekenden eenvoudig en snel een passend woningaanbod. In de app worden zij realtime op de hoogte gehouden over de voortgang van het hele proces: van de allereerste aanvraag, hun (voorlopige) positie op de wachtlijst tot de uiteindelijke aanbieding. De eerste versie van de app is in zes maanden ontwikkeld door WoningNet en Team Resilience op het moderne applicatieplatform OutSystems en is geschikt voor iOS en Android smartphones. De app is nu beschikbaar in de regio’s Utrecht, Hengelo, en IJmond/Zuid-Kennemerland.
Zoektocht naar woning verbeterd
DĀK verbetert de communicatie tussen woningcorporaties en woningzoekenden voor sociale en middenhuur. Woningzoekenden worden in de app actief geattendeerd op openstaande acties, zoals het aangeven van belangstelling, het uitnodigen voor een bezichtiging of het doorgeven van een reactie na een bezichtiging. Doordat een corporatie sneller antwoord krijgt op een actie die uitstaat bij een woningzoekende, verloopt het proces sneller, worden woningen sneller verhuurd en wordt leegstand voorkomen. De schaalbare app ondersteunt meer dan één miljoen woningzoekenden.
Samenwerking
De voornaamste prioriteit van WoningNet was het bewerkstelligen van een intuïtieve gebruikerservaring voor woningzoekenden in een moderne en betrouwbare app. Vincent van der Hoorn, CEO bij Team Resilience: “We zijn dit project gestart met een Design Sprint, waarmee we in één week een prototype hebben ontwikkeld en getoetst bij woningzoekenden. Hier hebben we een ‘PostNL-achtig’tracking mechanisme geïntroduceerd, waardoor de woningzoekende continu op de hoogte is van de status van zijn of haar aanvragen.”
De app voldoet aan strenge eisen op het gebied van performance, betrouwbaarheid, security en relevante wet- en regelgeving. Vincent van der Hoorn vervolgt: “De app is op een slimme manier geïntegreerd met WoningNet’s Woonruimtebemiddeling backend systeem en er is een performance monitoring ontwikkeld. Zodat eventuele bottlenecks meteen worden herkend, voordat ze een probleem vormen.”
Verademing in de overvolle woningmarkt
Freek van Eijk, DĀK product owner bij WoningNet vertelt: “In de eerste week na livegang werd de app door meer dan 10.000 gebruikers gedownload en zagen we dagelijks zo’n 6.000 actieve unieke woningzoekenden. Dit was een zeer succesvolle start, maar onze ambities gaan verder. In de overvolle woningmarkt is deze app een verademing voor iedereen die op zoek is naar een nieuw dak boven zijn of haar hoofd. DĀK gaat de schaarste op de markt niet oplossen, maar maakt de zoektocht wel makkelijker. De app biedt de gebruikers overzicht en inzicht en daardoor ook rust. Dit blijkt overigens ook uit de bijzonder hoge klantwaarderingen in de Play Store en App Store. Gebruikers beoordelen onze app met een 4.5 op een schaal van vijf. Niet alleen voor de gebruikers is de app zeer welkom, maar ook voor onze medewerkers op het Klant Contact Centrum. We zien ook al dat DĀK tot ander gedrag bij woningzoekenden leidt. Door de laagdrempelige opzet wordt de app veel frequenter geraadpleegd om naar de status van een woning te informeren dan bijvoorbeeld de traditionele website.”
Harmen Hoogwout, Regional Sales Director Nederland bij OutSystems: “Of het nu gaat om development expertise, modern UX/UI design, IT-architectuur of effectief productmanagement, alles is vanuit een customer first perspectief aangepakt. Hiermee hebben we het gebruikersgemak kunnen waarborgen. Ik vind het mooi om te zien dat WoningNet haar gebruikers echt centraal heeft gesteld bij de ontwikkeling van de app. Dit past in de trend dat organisaties steeds meer doordrongen zijn geraakt van de noodzaak om hun klanten een goede digitale ervaring te bieden.”