Digitale tools maken vandaag deel uit van het aanbod van vele diensten en producten. Ook de verzekeringssector is op de digitale trein gesprongen. Met de Vivium Digital Awards wil Vivium een ontmoetingsplaats creëren en een platform bieden voor innovatieve digitale oplossingen die makelaars vooruit helpen.
Primordiaal is wel dat de digitale vernieuwing in de eerste plaats de klant ten goede komt, aldus Hilde Vernaillen, CEO van Vivium: “Een klant wil vlot de juiste informatie vinden en snel een offerte krijgen voor een nieuwe polis. Bij een schadegeval moet de afhandeling zonder veel administratie geregeld worden en verwacht hij liefst ook oplossingen voor een snel herstel. Nieuwe technologieën zoals chatbots, robotica en artificiële intelligentie kunnen we, samen met de makelaars, dankbaar inzetten om onze processen te versnellen en klantvriendelijker te maken.”
Voortrekkersrol voor Vivium
Om de klant centraal te stellen in de verzekeringswereld, worden almaar meer digitale toepassingen op maat ontwikkeld. Hilde Vernaillen: “Er is een positieve dynamiek op gang gekomen. Vivium wil een voortrekker zijn om die digitalisering te stimuleren, ook in het netwerk van de Belgische makelaars. Zij vervullen immers een belangrijke rol als aanspreekpunt en vertrouwenspersoon van onze verzekerden. Daarom willen we hen helpen om de efficiëntie in hun kantoor te verhogen en hun klanten nog beter te verzekeren met persoonlijk advies’. Vanuit die gedachte ontstonden de Vivium Digital Awards.”
Succesvolle eerste editie
Gisteravond werden in Docks Dome in Brussel de Vivium Digital Awards uitgereikt, in aanwezigheid van meer dan 650 aanwezigen en topsprekers als Jo Caudron en Amid Faljaoui.
Deze eerste editie bekroonde digitale oplossingen die de kantoorefficiëntie en klantentevredenheid vergroten. Uit de meer dan 70 projecten, waarvan 25 ingediend door makelaars, koos een externe jury 4 winnaars: 2 bestaande projecten en 2 beloftevolle ideeën. Met de geldprijzen van 10 000 tot 20 000 euro kunnen de projecten verder ontwikkeld worden.
De winnaars van de Vivium Digital Awards 2019
De winnaars van de Vivium Digital Awards editie 2019 zijn DeeCide, Easyvest, MyFaro en WeGroup. Die laatste won ook de publieksprijs ter waarde van 5 000 euro.
Meest Beloftevolle Initiatief Klantentevredenheid: Easyvest
In 2015 startte Easyvest met het verlenen van online financieel advies. Op vraag van hun klanten kwamen ze in aanraking met de verzekeringswereld en ontwikkelden ze vanuit hun bestaande IT-infrastructuur een online tool om levensverzekeringen 100% online af te sluiten én op te volgen.
Beste Project Klantentevredenheid: myFaro
myFaro is een softwaretool ontwikkeld voor financiële tussenpersonen die naast een overzicht ook een inzicht willen krijgen én geven in de financiële situatie van hun klanten. Het softwarebedrijf werd in 2017 opgericht door Bart Vanhoutte en Wim Van Kerckhoven. Sinds begin dit jaar zet ook Luc Verhaert zijn ervaren schouders onder het project.
Meest Beloftevolle Initiatief Kantoorefficiëntie: We Group
WeGroup ontwikkelde Louise, een virtuele kantoormedewerker die 24 uur op 24, 7 dagen op 7 ingezet kan worden bij analyses, administratieve processen en een efficiënter schadebeheer. Vanuit meer dan negentig verschillende databronnen schetst de digitale toepassing in minder dan vijf minuten een beeld van de behoeften en het risico van de klant.
Beste Project Kantoorefficiëntie: OpenBroker
DeeCide ontwikkelde OpenBroker, een tool die het proces voor multitarifering eenvoudig en intuïtief maakt. De makelaar kan deze tool gebruiken om in sneltempo het meest geschikte aanbod voor zijn klant te selecteren. Met slechts één muisklik, kan hij de voorgestelde verzekeringen van de verschillende verzekeraars raadplegen.