Sparkbase kondigt vandaag haar officiële oprichting en de lancering van Cara aan, de eerste AI Sales Agent die speciaal is ontwikkeld voor bedrijven die operationeel zijn in Europa. Cara onderscheidt zich van andere AI Sales Agents doordat ze de culturele en taalkundige nuances herkent die essentieel zijn om zaken te doen in de gefragmenteerde Europese markt.
Cara onderscheidt zich van andere AI Sales Agents doordat ze culturele en taalkundige nuances herkent, waarbij het bouwen van relaties, het zorgvuldig plannen van contactmomenten, lange termijn communicatie en cultuurverschillen centraal staan. Terwijl het bij andere AI Sales Agents vaak draait om snelheid en volume, zoals het verzenden van veel generieke berichten in de hoop op respons, focust Cara op persoonlijke relaties en vertrouwen. Dit betekent dat Cara haar aanpak afstemt op de unieke waarden en gewoonten binnen elk bedrijf en elke regio. Zo hecht men in België bijvoorbeeld meer waarde aan hiërarchie en blijft de toon formeler, terwijl de communicatie in Nederland doorgaans informeel en direct is.
Daarnaast monitort en analyseert Cara realtime gegevens zoals social media profielen, bedrijfswebsites, bedrijfsinformatie, nieuwsberichten en B2B-databronnen en stuurt op basis daarvan relevante, gepersonaliseerde berichten. In tegenstelling tot AI Sales Agents, die vooral gericht zijn op het in grote volumes verzenden van verkoop-e-mails, stelt Cara gebruikers in staat om targets op het juiste moment te benaderen. Cara houdt daarbij automatisch rekening met timing en context. Bovendien herkent Cara wanneer een face-to-facegesprek of telefoongesprek de voorkeur heeft boven een e-mail of LinkedIn bericht. Vooral telefoongesprekken spelen in Europa een belangrijke rol bij het opbouwen van langdurige relaties. Door haar communicatie af te stemmen op deze subtiele verschillen, kan Cara effectiever en met meer begrip voor lokale voorkeuren opereren
Jan de Wulf, co-founder en CEO bij Sparkbase, zegt: “Met name in Europa wordt waarde gehecht aan warme introducties, zorgvuldig opgebouwde relaties en begrip voor culturele nuances. Amerikaanse AI-oplossingen voor sales en marketing komen vaak onpersoonlijk of zelfs spamachtig over. Ze zijn ontworpen om op grote schaal te werken en richten zich op het genereren van zoveel mogelijk leads met zo min mogelijk contactmomenten per lead. Vaak zijn deze oplossingen ingesteld om een campagneworkflow blind af te handelen, zonder rekening te houden met nuances. Cara functioneert daarentegen als een echte AI-agent die met een ‘doel’ werkt. Zij kan zelfstandig beslissen welke workflow nodig is om dat doel te bereiken, zoals het onderhouden van een bepaalde relatie of het herkennen van subtiele culturele signalen die de tone of voice bepalen.”
Al 400+ klanten
Sparkbase is opgericht door salesexpert Jan de Wulf en AI-expert Klaas Foppen. Jan heeft internationale marketing- en salesfuncties bekleed bij Google, Red Bull en Snap, terwijl Klaas verschillende CTO- en AI-leiderschapsrollen heeft vervuld bij start- en scale-ups, nog voordat AI een doorbraak kende. Met hun gecombineerde expertise hebben zij in stilte Cara ontwikkeld. Hoewel Cara nog niet breed bekend is, heeft deze AI-oplossing in stilte al uitstekende resultaten geboekt. Meer dan 400 bedrijven, waaronder namen als Revolut, Billy Grace, Henchman, BCG, Moss en HelloPrint, hebben hun outbound salesprocessen al met Cara geautomatiseerd en geoptimaliseerd.
Sparkbase staat nu klaar om hun AI Agent Cara verder te ontwikkelen, zodat deze nog beter de redeneringen en beslissingen van ‘echte’ (sales)mensen kan evenaren. Vervolgens willen ze uitbreiden naar andere AI Agents die gespecialiseerd zijn in go-to-market functies zoals onboarding en post-sales engagement, met de intentie om AI diepgaand te integreren in zakelijke processen en de Europese markt te veroveren.
“De ontwikkeling van Cara was een spannend proces, waarin we onze expertise op het gebied van sales en AI hebben samengebracht,” aldus Klaas Foppen, co-founder & CTO bij Sparkbase. ”Dit is niet zomaar een sales agent, Cara is ontworpen om de unieke behoeften van Europese bedrijven te begrijpen en hen te ondersteunen in het opbouwen van waardevolle klantrelaties.”
Investering van QuantumLeap Capital
Om verdere groei te ondersteunen, heeft Sparkbase een aanzienlijke investering ontvangen van QuantumLeap Capital, dat onder leiding staat van Mike de Boer (oprichter van Knab Bank) en André Grimbergen (oprichter van Albelli). Deze investering stelt Sparkbase in staat om Cara verder te ontwikkelen en hun personeelsbestand uit te breiden. Mike en André fungeren ook als adviseurs om de verdere expansie van het bedrijf te begeleiden.
André Grimbergen, oprichter van QuantumLeap Capital en adviseur bij Sparkbase zegt: “Ik geloof sterk in de potentie van Cara om de manier waarop bedrijven verkopen te transformeren. Door rekening te houden met culturele en taalkundige nuances, kan Cara echt het verschil maken in internationale markten. De innovatieve aanpak van Sparkbase biedt een frisse kijk op sales, waarbij technologie en menselijke interactie hand in hand gaan. Het is een spannende tijd om betrokken te zijn bij deze ontwikkeling.”
Mike de Boer, oprichter van QuantumLeap Capital en adviseur bij Sparkbase zegt: ”De investering in Sparkbase is een investering in de toekomst van sales. Cara biedt niet alleen een oplossing voor de huidige uitdagingen in outbound sales, maar ook een nieuwe manier van werken die inspeelt op internationale verschillen in klantverwachtingen en communicatie. Dankzij haar geavanceerde AI helpt Cara bedrijven niet alleen om hun strategieën te optimaliseren en efficiënter te opereren, maar ook om met meer begrip en precisie in te spelen op diverse markten. Ik kijk ernaar uit om dit team te ondersteunen in hun groei en om te zien hoe Sparkbase de Europese salesmarkt transformeert.”
Bekijk hier de video voor meer informatie of boek demo.
Read more