Een kartonnen doos is niet zomaar een kartonnen doos, zeker niet voor Soenen Golfkarton. Met een omzet van meer dan tachtig miljoen euro per jaar, ontwerpt, produceert en verwerkt dit Vlaamse familiebedrijf jaarlijks meer dan 300 miljoen op maat gemaakte kartonnen dozen. Om deze aantallen aan te kunnen en alle klanten tevreden te houden, moet het productieproces vijf dagen per week, 24 uur per dag zo soepel mogelijk verlopen. De machines moeten werken, de transfer cars in de fabriek moeten blijven rijden en klanten willen precies weten wanneer hun bestelling wordt aangeleverd.
Toen Wim Vandenberghe (ICT Manager) en Vincent Seys (Network Engineer) in 2017 begonnen bij Soenen, constateerden ze meteen instabiliteit op het netwerk. Wim licht toe:
“Applicaties en hardware gaven meldingen, maar allemaal apart, waardoor we moesten zoeken in honderden e-mails om het probleem op te sporen. We zagen altijd pas achteraf dat er iets aan de hand was binnen de infrastructuur. Als er bijvoorbeeld een netwerkprobleem was, dan was het nogal een uitdaging om de boosdoener te vinden. Het kostte vaak een half uur tot een uur voor we wisten waar het probleem zich bevond.”
PLC-netwerk monitoren
Ook waren er wat issues in het PLC-netwerk. Bij machinesturingen komt steeds meer ICT kijken. Karton wordt geproduceerd en komt op een transfer car terecht die het karton automatisch verder transporteert in het bedrijf. Die transfer car communiceert over een wifi-netwerk. Op de transfer car zit een ontvanger, een omvormer naar ethernet en een computer. Aan het eind van de rails zit er terug een antenne (zender).
“De communicatie met de transfer car viel vaak weg, zonder dat we wisten wat er niet werkte: het wifi-signaal, de ontvanger of de zender?”
Het ICT-team besloot het beheer van het PLC-netwerk naar zich toe te trekken en een manier te vinden om dit samen met de rest van de infrastructuur goed te monitoren.
Centraal systeem en preventief ingrijpen
Wim en Vincent zochten een centraal monitoringsysteem, waarmee ze preventief actie konden ondernemen. De productie kwam in het verleden nog weleens stil te liggen. Ze wilden dit sowieso verminderen en ondertussen gebruikers, zoals de bedienden op kantoor en collega’s op de werkvloer, beter informeren over eventuele problemen.
“We hebben ook andere software overwogen. PRTG sprong eruit vanwege de gebruiksvriendelijkheid, flexibiliteit en minimale consultancy investeringen. Met behulp van scripts laten we bepaalde taken automatisch uitvoeren indien er iets dreigt verkeerd te lopen. Reseller Road2Result deed de initiële implementatie en bleek zeer goed op de hoogte te zijn van alle mogelijkheden van PRTG. Daarna zijn we zelf gaan experimenteren met het toevoegen van sensoren en dat was erg makkelijk,” aldus Wim.
Tijd over voor focus op andere projecten
Sinds ze PRTG gebruiken, merkt het ICT-team een wereld van verschil. Dankzij ‘maps’ hebben ze volledig zicht op wat er speelt binnen het bedrijf. Vincent licht toe:
“Als bijvoorbeeld een server zich vreemd begint te gedragen, zien we dat op de PRTG-app of op onze informatieschermen en grijpen we proactief in. En voor het hele netwerk geldt eigenlijk: alles draait stabieler, omdat we ingrijpen voordat er een kritiek probleem ontstaat. Het aantal interventies buiten kantoortijd is met minimaal 40% gedaald, en de tijd die het kost zelfs met 75%. We hebben nu meer tijd over om ons te concentreren op andere projecten.
Transparantie naar management
Gerustheid en tijd is niet het enige voordeel van PRTG. Het ICT-team kan nu aan het management laten zien dat ze inzicht hebben in alle hardware en processen. Daardoor krijgen ze sneller budgetten toegewezen. Wim legt uit:
“Onlangs hebben we alle switches vervangen in het netwerk. We wisten precies hoeveel switches we hebben, waar ze gelokaliseerd zijn, welke fiberaansluiting, welke VLAN’s etc. Daardoor konden we makkelijker budget opmaken. We kunnen nu aantonen dat we het project beheersbaar houden en snel kunnen implementeren met minimale mankracht.”