App binnen slechts negen weken ontwikkeld op het moderne applicatieplatform van OutSystems
Utrecht – PLANgroep, financieel zorgverlener, heeft in samenwerking met OutSystems-partner IG&H binnen negen weken de mobiele app ‘MijnDossier’ ontwikkeld. De app geeft cliënten realtime inzicht in hun financiële status, lopende betalingen, schulden en bovenal een gevoel van grip. De zelfredzaamheid van deze kwetsbare groep mensen die hun financiën (gedeeltelijk) uit handen geven wordt hiermee vergroot. De app biedt een vernieuwde en transparante aanpak van schuldhulpverlening. Door de verbeterde processen, werkstromen, veiligheid en IT-processen kan er betere financiële zorg worden geleverd. De applicatie is via een QR-code te downloaden op de website.
Eenvoudig geldzaken regelen
IG&H heeft vorig jaar de verouderde core applicatie van PLANgroep vernieuwd met het OutSystems ontwikkelplatform. Daarmee werden de continuïteit en de beheersbaarheid van de software veiliggesteld voor de komende jaren. De volgende stap was het bouwen van een app om de connectiviteit met de klanten te verbeteren en het doorvoeren van een kwaliteitsslag. Dit zorgt ervoor dat de financiële dienstverlener sneller kan inspelen op de veranderende markt en wensen van de cliënten. In de nieuwe app zijn verschillende functionaliteiten verbeterd waaronder het inlogproces. Voorheen moesten cliënten op het platform inloggen met een QR-code. Nu kan er via een sms-gestuurde tweefactorauthenticatie worden ingelogd waarmee de applicatie zeer gebruiksvriendelijk en veilig is.
Geldzaken, budgetplan en schuldenoverzicht
De app stelt cliënten in staat om gebruik te maken van de volgende functionaliteiten: geldzaken en schuldenoverzicht. Binnen geldzaken ziet de cliënt in één overzicht het huidige saldo, lopende betalingen en binnenkort volgt het budgetplan. In het laatstgenoemde staan de inkomsten en uitgaven van de huidige maand, en alle uitgaven van de vorige maanden kunnen worden opgezocht en vergeleken.
Het schuldenoverzicht geeft de cliënt inzicht in de totale schuld en waaruit deze is opgebouwd. Naar verwachting wordt binnenkort ook de nieuwe functionaliteit ‘spaarpot’ toegevoegd aan de app. De spaarpot berekent automatisch hoeveel leefgeld er nog is om bijvoorbeeld uit te geven op speciale dagen zoals een verjaardag. Met de nieuwe functionaliteiten wordt de zelfredzaamheid vergroot en krijgen de cliënten meer regie over hun eigen bankzaken.
Joost van Eijk, IT-directeur bij PLANgroep, vertelt: “Wij zijn de eersten binnen de financiële dienstverlening die deze diensten ter beschikking stellen via een app. Ik verwacht dan ook dat dit een gamechanger wordt. Onze cliënten kunnen nu gebruikmaken van de app zoals iedere andere Nederlander zijn of haar bankzaken regelt. Hoewel de app pas net is gelanceerd, kijken we al naar nieuwe mogelijkheden om verder uit te breiden, zoals een automatisch afspraken- en planningssysteem. Daarmee krijgen we niet alleen meer inzicht in de problematiek van de schulden waar onze cliënten in zitten, maar het systeem leert ons ook wanneer wij vroegtijdig aan de bel kunnen trekken.”
Hans de Preter, Strategic Account Manager Northern Europe bij OutSystems: “Ik ben trots op het partnership tussen PLANgroep, IG&H en OutSystems. Na een zeer succesvolle herbouw van het kernsysteem Flow de afgelopen jaren, is het fraai om te zien dat ons platform ook essentieel is bij het verwezenlijken van de innovatie-ambitie van PLANgroep. Deze app is in zeer korte tijd gebouwd, gebruiksvriendelijk, veilig en schaalbaar en, minstens zo belangrijk, snel en eenvoudig aanpasbaar en uitbreidbaar met nieuwe functionaliteiten.”
In november 2021 sleepte PLANgroep de Innovator of the Year Award binnen. Deze award wordt jaarlijks uitgereikt door OutSystems. Daarmee erkent de leverancier organisaties en mensen die met succes hun software gebruiken om hun organisatie digitaal te transformeren.