Lightspeed lanceert nieuwste versie van Lightspeed Restaurant voor horecaondernemers in België
De vernieuwde versie bundelt meer functionaliteiten, efficiëntie en snelheid in één gebundeld kassa- en betaalplatform
Gent, 12 oktober 2023 – Lightspeed Commerce Inc. (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), lanceert vandaag de nieuwste versie van Lightspeed Restaurant (K-Series), haar flagship product voor de Belgische horecasector. Lightspeed is het complete kassa- en betaalplatform voor ambitieuze ondernemers die willen groeien, buitengewone ervaringen willen bieden en de toon willen zetten in hun sector.
“Lightspeed heeft als missie om horecaondernemers te voorzien van tools die hen realtime inzicht geven in hun prestaties”, zegt Liam Crooks, Lightspeed’s Managing Director in Europa. “Met de lancering van de nieuwste versie van Lightspeed Restaurant in België, helpen we Belgische horecazaken hun workflow in de keuken, op de werkvloer en achter de schermen opnieuw uit te vinden. Dit niet alleen door efficiënter te werk te gaan, maar ook door extra inkomsten te genereren en de ervaring van gasten te verbeteren.”
Krimpflatie vs. inflatie en tools tegen personeelstekort
Uit een recent en onafhankelijk onderzoek dat Lightspeed heeft uitgevoerd onder Belgische consumenten geeft 63% aan dat ze zich ervan bewust zijn dat horecazaken beter zijn gaan letten op portiegroottes om zich te beschermen tegen inflatie en prijsstijgingen. Daarnaast geeft 49% aan dat ze geen problemen hebben met het zogenaamde krimpflatie-fenomeen of met restaurants die hun menuprijzen verhogen als dat hen daardoor financieel veilig stelt. 51 procent stelt wel dat ze graag willen dat horecaondernemers dit als dusdanig aangeven.
Daarnaast is 42% van de Belgische consumenten ook van mening dat QR-codes een goede oplossing zijn voor horecaondernemers om zich te beschermen tegen stijgende prijzen. Vooral consumenten tussen de 18 en 44 jaar (51%) zijn het hiermee eens. Bij consumenten van 55 jaar of ouder zakt dat cijfer naar 26.5%.
Digitale tools zoals menu-engineering en QR-codes bieden horecaondernemers die lijden onder stijgende grondstofprijzen of kampen met personeelstekort een concreet hulpmiddel. Ze geven meer inzicht in de prestaties van de gerechten op een menukaart en verlichten respectievelijk de werkdruk bij het bedienend personeel. De nieuwste versie van Lightspeed Restaurant biedt horecaondernemers dergelijke tools en meer om zich beter te wapenen tegen huidige en toekomstige uitdagingen in de horecasector.
Sneller, intuïtiever en volledig datagedreven
Ook in het populaire Amerikaanse sportbarconcept O’Learys dat naast in Gent ook net een gloednieuwe locatie in Hasselt heeft geopend, wordt met de nieuwste versie van Lightspeed gewerkt: “Wij kijken elke dag met een vergrootglas naar onze cijfers. Dat gaat van omzet tot personeelskosten naar verbruik en tijdsduur per bezoeker. Om zo’n zaken te kunnen monitoren, moet je de juiste tools in handen hebben om die data op een overzichtelijke manier te interpreteren. Het rapportage dashboard van Lightspeed werkt ontzettend snel – je moet geen minuten wachten om alles geladen te krijgen, binnen enkele tellen krijg je alles te zien waar je naar op zoek bent.”
Naast meer snelheid, intuïtie en efficiëntie, biedt de nieuwste versie van Lightspeed Restaurant talloze innovatieve functionaliteiten:
- Game changer voor het bedienend personeel – Dankzij haar intuïtieve en gebruiksvriendelijke interface is Lightspeed Restaurant een game changer voor het soepel laten verlopen van shifts in drukke horecagelegenheden. Met een personaliseerbaar vloerplan heeft het bedienend personeel altijd een helder beeld van het aantal bezette tafels, lopende bestellingen en speciale wensen van gasten.
- Betere en realtime rapportagefuncties – Dankzij gedetailleerde rapporten krijgen ondernemers niet alleen meer inzicht in hun verkopen, producten, personeel en vestigingen, maar ook in de aankoopgeschiedenis en consumptiepatronen van gasten. Op basis van bestel- en betaaldata, bezettingsgraden en tafelrotaties van elke locatie kunnen ze betere voorspellingen maken en de behoeften zo optimaal mogelijk afstemmen op de realiteit.
- Geïntegreerde betalingen voor een soepeler afrekenproces en dagafsluiting – Dankzij Lightspeed Payments, de geïntegreerde betaaloplossing van Lightspeed, worden betalingen automatisch gesynchroniseerd tussen kassa en betaalterminal. Personeel moet niet langer handmatig bedragen invoeren, wat de foutenmarge verlaagt en het afrekenproces versnelt. Management kan in een handomdraai op het einde van de dag of shift zien wat er is betaald, met welk middel en door wie.
- Meer inzicht en data voor het verbeteren van winstmarges – Lightspeed’s Advanced Insights is het eerste systeem dat realtime bestel- en betaaldata van Lightspeed Restaurant en Lightspeed Payments combineert om de prestaties van menu’s en personeel in kaart te brengen. Het Magic Menu Quadrant toont de bestelfrequentie, retentie en winstmarge van elk gerecht op het menu, waardoor horecaondernemers hun menu kunnen optimaliseren en hun winstmarges vergroten. Daarnaast produceert Advanced Insights heatmaps op basis van ontvangen bestellingen, waarmee horecaondernemers piekuren en best verkopende personeelsleden kunnen identificeren, en hun personeelsplanning beter kunnen afstemmen op de realiteit.
“Dankzij de menu engineering-functies van Lightspeed kunnen we daadwerkelijk zien of een nieuw product wel of niet aanslaat, en gerechten aanpassen wanneer nodig”, voegt Steven toe. “Zonder Lightspeed zou je het risico lopen om met producten te blijven werken die in feite niet goed aanslaan bij bezoekers en op lange termijn ook nefast zijn voor je omzet.”
- Beter en geautomatiseerd voorraadbeheer – Met Lightspeed Restaurant’s Inventory kunnen horecaondernemers hun voorraadbeheer automatiseren. Bij elke bestelling worden de benodigde ingrediënten of producten automatisch van de voorraad afgetrokken. Automatische meldingen bij minimale hoeveelheden voorkomen voorraadtekorten.
- Meer bestelflexibiliteit en autonomie: Met Lightspeed’s Order Anywhere kunnen gasten ter plaatse via QR-codes of online voor takeaway contactloos bestellen en betalen. Het volledig geïntegreerde online bestel- en betaalplatform helpt horecaondernemers hun bereik te vergroten, nieuwe inkomstkanalen in te zetten en de werkdruk van hun personeel te verlagen.
- Meer stabiliteit met een krachtige offline modus – Lightspeed Restaurant is een volledig cloud-based platform dat op elk iOS apparaat draait. Door de krachtige offline modus blijft het systeem altijd operationeel, ook wanneer de internetverbinding uitvalt. Gegevens die opgeslagen worden in offline modus worden automatisch gesynchroniseerd wanneer de internetverbinding is hersteld.
Lightspeed’s uitgebreide netwerk aan integratiepartners en verbeterde API staat horecaondernemers toe om hun platform te personaliseren met talloze applicaties voor reserveringen, personeelsplanning, loyaltyprogramma’s, boekhouding, hotel PMS, voorraadbeheer en veel meer.
Meer informatie over de nieuwe functionaliteiten van Lightspeed Restaurant is op onze website te vinden.
———-
Over het onderzoek
1.000 Belgische consumenten namen deel aan dit onderzoek, dat werd uitgevoerd door OnePoll, een onafhankelijk marktonderzoeks- en enquêtebureau.
———-
Over Lightspeed
Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.
Lightspeed is opgericht in 2005 in Montréal, Canada, en staat tegenwoordig dubbel genoteerd op de New York en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD). Met teams in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, ondersteunt Lightspeed op dit moment midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen wereldwijd.
Voor meer informatie, zie https://www.lightspeedhq.be
Volg ons op social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube and Twitter