Bijna de helft (46 procent) van de informatiemanagers en IT-medewerkers bij gemeenten ziet het meekrijgen van medewerkers in innovatie en verandering als de grootste uitdaging bij het opstellen en uitvoeren van IT-beleid. Een kwart van hen geeft aan het lastig te vinden de juiste balans te vinden tussen compliance en flexibel werken. Dit blijkt uit de resultaten van een telefonisch onderzoek van BCT, specialist in Enterprise Information Management, onder informatiemanagers en IT-medewerkers werkzaam bij 33 gemeenten in Nederland.
Kansen laten liggen
De afgelopen tijd is bij veel gemeenten bloot komen te liggen dat er nog veel uitdagingen zijn op digitaliseringsgebied, Deze resultaten, van voor de crisis, lieten al zien dat technologie niet optimaal ingezet werd om de kenniswerker te faciliteren, nog geen vijfde van de respondenten gaf aan dit wel te doen. Gemeenten laten vooral kansen liggen op het gebied van artificial intelligence en machine learning. Bijna drie kwart van de ondervraagde informatie- en IT-managers (73%) beaamt dit. Desalniettemin is meer dan 90 procent van de respondenten het eens met de stelling dat informatietechnologie de professionals bij gemeenten in staat stelt waarde toe te voegen voor de organisatie. Tijdens de huidige coronacrisis geldt dit meer dan ooit.
Mens en technologie in balans
“De plekken waar de digitalisering nog niet op orde is, zijn sinds de opkomst van het coronavirus nog sterker aan het licht gekomen. Er ontstaat meer bewustzijn over de staat van de technologie binnen gemeenten”, vertelt Dimitri Palmen, directeur van BCT. “Informatiemanagers bij gemeenten zien wel degelijk kansen om meer te bereiken en meer waarde toe te voegen met technologische innovatie, maar zij ervaren tegelijkertijd problemen met de implementatie.” Palmen is niet verbaasd dat bijna de helft van de informatiemanagers worstelt met verandermanagement bij hun medewerkers. “De technologische ontwikkelingen zijn ontzettend snel gegaan de laatste jaren. De praktijk leert dat we daarbij de factor mens hebben veronachtzaamd. Als je aan de slag gaat met ingrijpende technologieën zoals big data, analytics en kunstmatige intelligentie, dan moet je de mensen meenemen in die digitale transformatie. Nu informatiemanagers bij gemeenten erkennen dat hier een taak ligt en nu dit schrijnend aan het licht is gekomen, is het tijd mens en technologie beter in balans te brengen.”
Meer lezen over zowel synergie als paradoxen tussen technologie en de behoeftes van de mens? Hier vindt u de eerste edities van een achttal trendpapers over dit onderwerp in de serie ‘Survival of the smartest’.