MobieTrain kondigt aan dat de tegel- en vloerenspecialist Impermo haar microlearning platform gaat gebruiken voor producttrainingen over parket, natuursteen of andere gamma’s.
Dankzij het microlearningplatform van MobieTrain heeft Impermo de afgelopen 3 maanden de productkennis en dus ook de prestaties van zijn verkoopteam verbeterd. Het zorgde meteen voor een omzetgroei; het team verkoopt grotere volumes maar ook meer producten aan hogere winstmarges.
Om de productkennis van zijn verkoopmedewerkers op peil te houden, introduceerde Impermo eind 2023 het concept van microleren binnen het bedrijf. Samen met MobieTrain ontwikkelde Impermo op maat gemaakte producttrainingen, verpakt in korte microleermodules van vijf tot tien minuten.
Verkoop met hogere marges
Uit een eerste evaluatie blijkt dat de prestaties, betrokkenheid en productkennis van medewerkers erop vooruitgingen, waardoor de kwaliteit van verkoop steeg. Het vertaalde zich onmiddellijk in een meetbaar gestegen omzet en ook operationeel resultaat, dankzij upselling en cross-selling van artikelen met een hogere winstmarge.
“We bieden toegang tot korte, gerichte courses die makkelijk te verteren zijn. Die korte leermomenten zijn bevorderlijk voor de concentratie en onze medewerkers krijgen de stof sneller onder de knie. Zo verhoog je ook de kennisretentie”, zegt Nicolas Daenen, Head of Academy bij Impermo. Salesvertegenwoordigers die voortdurend onderweg zijn, voelen zich nauwer verbonden met het merk.
Nieuwe medewerkers dubbel zo snel operationeel
Als extra bonus is de opstarttijd van nieuwe medewerkers vele malen versneld. De opleidingsweek op kantoor is geschrapt en vervangen door een kennissessie van één dag. De rest van het onboardingproces gebeurt voortaan digitaal in MobieTrain. Dit bespaart niet alleen een hoop tijd én onnodige kosten, het zorgt er ook voor dat de belangrijkste informatie beter blijft hangen.
De resultaten van de opleidingen worden centraal weergegeven in een dashboard zodat Impermo voortdurend het kennisniveau kan opmeten en zien wie extra hulp nodig heeft. Om de medewerkers persoonlijker bij te staan, stelde het bedrijf een veldcoach aan die met individuele sessies bijstuurt waar nodig.
“Nu zien we duidelijk waar we extra aandacht aan moeten besteden en kan onze coach effectief met deze mensen aan de slag”, aldus Diether Claeys, CCO en CMO Impermo. “Vroeger kostte het zeker 3 maanden om een bepaald opleidingsniveau te bereiken, maar nu hebben we dat verkort naar 6 weken.”
Meer lezen