Of de kinderen nu met hun console in de woonkamer spelen of games openen via hun mobieltje of pc, helpt het om vertrouwd te zijn met enkele van de belangrijkste bedreigingen. Maar wat zijn de risico’s verbonden aan het gamen?
Nu Kerstmis voor de deur staat, krijgen ouders te maken met talloze verzoeken van hun kinderen voor de nieuwste gametitels en consoles. En hoewel twee weken ononderbroken spelen de kerstdroom is van veel jongeren, zijn er helaas risico’s waarvan ouders op de hoogte moeten zijn.
Of de kinderen nu met hun console in de woonkamer spelen of games openen via hun mobieltje of pc, helpt het om vertrouwd te zijn met enkele van de belangrijkste bedreigingen. Maar wat zijn de risico’s verbonden aan het gamen?
De reden waarom ongeveer 68% van de 6-10-jarigen en 79% van de 11-14-jarigen videogames spelen, is simpel: ze bieden een goede vlucht van de stress en spanningen van het opgroeien. Maar zoals bij elke online ervaring, kunnen kinderen blootgesteld worden aan gevaarlijke, verontrustende of ongepaste inhoud. Hier volgen enkele van de belangrijkste risico’s:
· Accountovername: gaming-accounts kunnen een schat aan identiteitsgegevens zijn. Deze van kinderen zijn waardevol voor cybercriminelen. Een recent rapport laat zien dat in het jaar 2022 bijna een miljoen Amerikaanse kinderen het doelwit waren van identiteitsdieven. Als accounts enkel beveiligd zijn met wachtwoorden die gemakkelijk te raden of te kraken zijn, lopen ze het risico door criminelen gehackt te worden.
· Malware: een klassieke techniek van cybercriminelen is het verbergen van malware in legitiem ogende gamingsoftware, die meestal aangeboden wordt in niet-officiële app-stores en op torrent-sites. Eenmaal gedownload, kan die persoonlijke en financiële informatie stelen of toestellen in gevaar brengen voor gebruik in botnets, die dan gebruikt worden om aanvallen op anderen uit te voeren.
· Cyberpesten: helaas is pesten voor veel kinderen een feit. Slachtoffers kunnen door hun leeftijdsgenoten worden uitgesloten bij bepaalde games, of zelfs blootgesteld worden aan verbaal geweld in voicechat. Dan zijn er de “griefers” en trollen het gamen van anderen proberen te verpesten. Een opmerkelijke 65% van de gamers had te maken met ernstige intimidatie tijdens het online spelen.
· Plunderaars: veel games zijn ontworpen om in teams of tegen anderen gespeeld te worden, waarbij men op afstand kan communiceren via tekstchat, spraak en/of video. Gamers kunnen ook met anderen chatten op speciale forums of kanalen op Reddit, Discord en andere platforms. Maar waar er kinderen zijn, zijn ook plunderaars die ongezonde relaties willen onderhouden en mogelijk zelfs hun gesprekken offline willen halen.
· Scams: sommige gamers proberen andere spelers te misleiden om ‘skins’ en andere in-game items op te geven, mogelijk door hen geld aan te bieden dat er nooit komt.
· Ongepaste inhoud: sommige ouders maken zich zorgen over de inhoud waaraan hun kinderen in verschillende games blootgesteld worden. Deze games kunnen gewelddadige scènes en inhoud voor volwassenen bevatten die sommige kinderen als storend kunnen ervaren.
· Verslaving: wat als een hobby begint, kan soms uitmonden in een verslaving, met gevolgen voor de slaap, het humeur, het gedrag en zelfs de lichamelijke gezondheid van een kind. Het is soms moeilijk om de waarschuwingssignalen te herkennen, maar de mogelijke gevolgen moeten in de gaten gehouden worden.
· Te hoge uitgaven: als kinderen toegang hebben tot de creditcard van een ouder, is het heel gemakkelijk voor hen om hoge schulden te maken bij het winkelen tijdens het spelen. Sommige freemiumgames trekken kinderen actief aan en proberen hen te overhalen hun geld te spenderen om meer geavanceerde functies te ontgrendelen.
Eenvoudige strategieën kunnen deze risico’s helpen minimaliseren, zodat kinderen tijdens de feestdagen van hun nieuwe games kunnen genieten. Eerlijke en open communicatie is hierbij een van de belangrijkste dingen. Hier volgen enkele belangrijke tips:
· Openlijk praten over de bovenvermelde risico’s. Help kinderen te begrijpen waarom men zich zorgen maakt, met behulp van eenvoudige voorbeelden om dit te illustreren. Het helpt als men eerst vertrouwd raakt met het soort games dat ze spelen en zeker te zijn dat elk advies relevant is. Het is soms moeilijk, vooral met tieners, maar het creëren van een liefdevolle omgeving waarbij ze weten dat ze geholpen en niet beoordeeld worden, is een zeer goede oplossing.
· Enkele basisregels instellen, zoals limieten voor hoe lang de kinderen dagelijks kunnen gamen en de inhoud die men ongepast acht. Dit op een zo inclusief mogelijke manier, door de beslissingen uit te leggen en bijgevolg het risico te beperken dat zij de regels te overtreden.
· Afspreken om tijd vrij te maken om aan gezinsactiviteiten deel te nemen. Dit om het gezin dichter bij elkaar brengen en mogelijk zelfs het afglijden naar gameverslaving voorkomen. Dit moet ook op een inclusieve manier gebeuren – samen brainstormen over voorgestelde activiteiten.
· Geen kaartgegevens opslaan in familiale spelaccounts. Op die manier kunnen de kinderen uw geld niet uitgeven.
· Leer kinderen sterke wachtwoorden te gebruiken en moedig ze aan om wachtwoordmanagers en/of multi-factor authenticatie (MFA) te gebruiken en te voorkomen dat accounts door derden worden overgenomen.
· Ouderlijk toezicht overwegen om de toegang tot specifieke inhoud te blokkeren en tijdslimieten instellen.
· Ervoor zorgen dat alle pc’s en toestellen beschermd worden met meerlaagse beveiligingssoftware van een gerenommeerde leverancier.
Kerstmis is een fantastische tijd, vooral voor kinderen. Als ze van gamen houden, neem dan de tijd om deze tips te volgen voor een veilige en fijne vakantie.
Nog enkele tips van Tony Anscombe, ESET Chief Security Evangelist, over hoe men het gezin veilig kan houden, niet enkel tijdens de feestdagen. https://www.youtube.com/watch?v=Z4gj84O9dIo
Prettige feesten!