In de afgelopen vijf tot tien jaar is het aantal bedrijven dat zich richt op de digitalisering en automatisering van interne processen sterk toegenomen. Het draagt bij aan de efficiëntie in de manier van werken en verkleint onder meer het risico op fouten. Ook in de logistieke sector speelt efficiëntie een steeds bepalender rol. Niet alleen op digitaal vlak, maar bijvoorbeeld ook op het gebied van de inrichting van grote magazijnen.
Zo is het gebruik van moderne doorrolstellingen een voorbeeld van het verbeteren van de efficiëntie, zonder dat hier digitale oplossingen aan te pas komen. Op het moment dat men een lege bak uit de schappen pakt, rolt de volgende gevulde bak automatisch naar voren. Dit hoeft niet langer handmatig te worden gedaan, wat veel tijd bespaart. In dit artikel lees je meer over de wijze waarop logistieke organisaties inzetten op een verbetering van hun efficiëntie.
Digitalisering bij orderpicking in magazijnen
Een van de belangrijkste processen binnen grote magazijnen is het orderpicken. Op het moment dat er een nieuwe order binnenkomt, is het voor de medewerkers binnen het magazijn zaak om de verschillende producten binnen die order zo snel mogelijk uit de schappen te pakken en vervolgens te verpakken. Moderne orderpickkarren kunnen gecombineerd worden met een tablet, waarop de orderpicker de bestellingen realtime kan bekijken. Of combineer zo’n kar met een barcodescanner, waardoor eenvoudig kan worden bijgehouden welke producten al gepakt zijn per order. Dit is handig, wanneer een orderpicker meerdere orders tegelijkertijd verwerkt.
Automatisch bijwerken van de voorraad
Niet alleen wil je zeker weten dat de juiste producten gepakt worden, ook wil je dat voorraden actueel zijn. Het wegnemen van een product uit de schappen moet leiden tot een update van het systeem waarin de actuele voorraden worden bijgehouden. De eerder genoemde barcodescanner helpt hierbij. Bereikt de voorraad van een specifiek product een kritieke waarde? In dat geval wordt er idealiter vanuit dit systeem automatisch een order geplaatst bij de leverancier.
Optimalisering van routes voor chauffeurs
Naast de digitalisering binnen magazijnen, is ook daarbuiten sprake van het verbeteren van de efficiëntie in de bedrijfsvoering van logistieke partijen. Zo wordt tegenwoordig steeds vaker slimme software gebruikt voor het vinden van de meest optimale route voor chauffeurs. Dit helpt tijd en kosten te besparen; niet alleen is de chauffeur sneller terug, ook hoeft het team op kantoor niet langer handmatig te zoeken naar een efficiënte route.