Vandaag zijn we allemaal bezig met digitaal. We vinden het misschien niet leuk, maar met “allemaal” bedoelen we van peuters tot senioren. Juist daarom moeten we ons allemaal beschouwen als de “digitale generatie”. Dit betekent niet dat we allen technologie op dezelfde manier waarnemen en gebruiken. Er zijn grote verschillen in de manier waarop we omgaan met technologie.
Hoe jonger een generatie, hoe vroeger ze wellicht in aanraking kwam met technologie. Oudere generaties zijn misschien later in hun leven vertrouwd geraakt met technologie, maar met hun levenservaringen gaan ze misschien op een meer verantwoorde manier om met het gebruik ervan. Verschillende generaties hebben noodzakelijkerwijs verschillende benaderingen; sommigen zijn ‘early adopters’, maar anderen lopen daarom niet per se achter.
In 2021 deed het Pew Research Center onderzoek (research) waarbij het gebruik van de digitale wereld bij de verschillende generaties werd gemeten. 99% van generatie Z en millennials zeggen internet te gebruiken. Met 96% heeft generatie X een iets lager gebruik. Bij de babyboomers maakt 75% gebruik van internet. De studie concludeert dat sinds het jaar 2000 de kloof tussen de oudste en jongste internetgebruikers van 56 naar 44 procent is gegaan.
Deze cijfers liegen niet en bewijzen dat alle generaties deel uitmaken van de digitale wereld. Het verschil zit in implicatie, perceptie en gebruik. Generaties kijken naar technologie en innovatie vanuit hun eigen achtergrond en kennis. Het is voor iedereen anders. Velen kwamen terecht in een wereld die al vol technologie was en anderen moesten zich op latere leeftijd eraan aanpassen.
Dit geldt ook voor de digitale beveiliging. Opgroeien omringd door technologie maakt ons niet automatisch bewuster van digitale privacy en veiligheid. Onderzoek door sectorleider NTT (NTT’s study) toont aan dat 30-plussers eerder betere beveiligingspraktijken toepassen dan generatie Z. Hoewel ze opgroeiden omringd door technologie en de risico’s die ermee gepaard gaan, zijn ze meer ontspannen en minder verantwoordelijk. Ze verkiezen flexibiliteit en productiviteit boven voorzichtigheid en verantwoordelijkheid. Bovendien bleek uit het onderzoek dat bijna 40% van de millennials zou kiezen om losgeld te betalen of al eens heeft betaald.
Een andere studie ondersteunt deze gegevens. LastPass onderzocht het online gedrag en het gebruik van wachtwoorden. Ze onthult dat mensen, van babyboomers tot Generatie Z, hun digitale beveiliging anders benaderen. Terwijl ze al op zeer jonge leeftijd in aanraking kwam met technologie, maakt generatie Z zich het minst zorgen over veiligheid. Millennials en babyboomers maken zich het meest zorgen over online veiligheid en nemen extra maatregelen om hun digitale beveiliging te versterken.
Deze generaties gebruiken de technologie en benaderen de digitale veiligheid anders, maar de bedreigingen die hen in de digitale wereld te wachten staan zijn ook anders. Zij handelen op verschillende wijze en zijn ook het doelwit van verschillende soorten veiligheidsbedreigingen. Voor tieners en jonge volwassenen (teenagers and young adults), Generatie Z en Alpha, is cyberpesten de grootste bedreiging. Voor oudere generaties zijn het financieel misbruik, identiteitsdiefstal en andere beveiligingsinbreuken. Ook hun kennis van het onderwerp varieert, zodat ze min of meer kwetsbaar zijn voor digitale bedreigingen.
Vanaf de leeftijd van 3 jaar gebruiken kinderen toestellen om video’s te bekijken, terwijl de ouderen deze gebruiken om met hun familie in contact te blijven. En zij daartussenin, of het nu om millennials of babyboomers gaat, gedragen zich online nog anders. Er zijn dus verschillende benaderingen voor digitale beveiliging. Maar of men nu een expert in beveiliging is of een basisgebruiker, zonder de juiste bescherming en opleiding (education), kan men op internet op elk ogenblik het doelwit zijn van bedriegers.
Het is duidelijk dat er niet één benadering van digitale beveiliging is die bij iedereen past. Gaat het om iemands persoonlijke beveiliging, privacy en veiligheid, of de aanpak van een bedrijf, de oplossing verschilt. Persoonlijke bescherming is echter niet altijd mogelijk. De behoeften van iedereen zijn anders en het zou vrijwel onmogelijk zijn om aan iedereen te voldoen. Sommige mensen en bedrijven hebben liever wat meer of minder controle over hun beveiliging, anderen storen er zich niet aan. Misschien is de gemakkelijkste oplossing dan om bescherming te hebben waar men helemaal niet aan hoeft te denken. Een stille ridder die onze digitale wereld te allen tijde beschermt.
Voor gebruikers kan dat als hun telefoonprovider of ISP rechtstreeks voor hun bescherming gaat zorgen. Dan hoeven ze er zelfs niet eens over na te denken. Een dergelijke oplossing kan geïntegreerd worden in een ISP- of telco-productaanbod, met bijvoorbeeld ESET NetProtect. Deze benadering van beveiliging kan klanten gemoedsrust geven terwijl ze weten dat hun provider voor hun digitale beveiliging zorgt.
ESET NetProtect is niet alleen eenvoudig te integreren, maar ook een bonus bij een verkoopaanbieding. Zijn reputatie is gebaseerd op het gemak van integratie in bestaande telco- of ISP-serviceaanbiedingen, terwijl het uitgebreide bescherming biedt tegen malware, verlies van privacy en phishing op alle persoonlijke toestellen. Met NetProtect is veilig browsen vanzelfsprekend. Deze aanbieding beschermt zowel toestellen als online browsen tegen verdachte domeinen en websites. Het heeft ook een filter om domeinen en inhoudscategorieën, op basis van de gebruikersvoorkeuren, op de zwarte lijst te zetten.
Daarnaast werkt dit product op een toestel zonder dat de gebruiker ernaar moet omkijken. Het gebruiksvriendelijke beheer, met een reeks parameters, zorgt voor een volledige tevredenheid.