De financiële dienstensector is bekend met digitale transformatie. Maar de investeringen in digitale financiering en de mate waarin digitalisering wordt omarmd, zijn de laatste jaren zeker in een stroomversnelling geraakt.
Wat bedoelt men met digitale financiën?
Digitale financiën verwijst naar het proces van transformatie van traditionele bank- en financiële diensten door gebruik te maken van nieuwe technologieën. Meer bepaald het gebruik van digitale producten en instrumenten om financiële diensten te verlenen.
Wat zijn voorbeelden van digitale transformatie in de financiële sector?
Zoals in de meeste sectoren heeft de digitale transformatie ook een grote impact gehad op de financiële dienstensector. Hieronder volgen enkele voorbeelden van technologieën en oplossingen die de digitalisering van de financiële dienstensector versnellen.
Toenemend gebruik van online/mobiel bankieren
Digitaal bankieren is geen nieuw concept. Het is immers al een hele tijd erg populair bij het jongere publiek. Maar dankzij recente gebeurtenissen heeft online bankieren een hoge vlucht genomen. Toen een bezoek aan het plaatselijke bankkantoor niet langer een optie was, gingen steeds meer mensen digitaal bankieren. Dat heeft ervoor gezorgd dat meer mensen vertrouwd raken met digitale transacties, zoals onlinebetalingen en -overschrijvingen, en er zelfs de voorkeur aan beginnen te geven.
De opkomst van challenger-banken
De afgelopen jaren zijn meer zogenaamde challenger-banken opgedoken. Dit zijn volledig digitale banken, zonder fysieke kantoren. Zij dagen de traditionele banken uit (‘challengen’) door de klantervaring vlotter te laten verlopen – van het gemak van het openen van een rekening tot betere functionaliteit en aantrekkelijkere vergoedingen en tarieven. Enkele voorbeelden van dergelijke challengerbanken zijn Revolut, Lunar en Monzo.
Fintechoplossingen
Fintechbedrijven veranderen ook de markt voor financiële diensten. Zij bieden een verscheidenheid aan digitale diensten, van het bijhouden van uitgaven en budgettering tot chatbots voor klantenservice en dergelijke meer. Nu steeds meer financiële instellingen vertrouwen op fintechoplossingen, zijn deze bedrijven van essentieel belang geweest om de digitalisering van de financiële dienstensector een boost te geven.
Bedrijven voor digitale investeringen
Beleggingsbeheer op basis van algoritmen en digitale platforms voor financieel advies winnen ook aan populariteit. Hun gebruiksgemak en hun mogelijkheid om aantrekkelijkere vergoedingen aan te bieden zijn slechts enkele van de redenen waarom meer consumenten deze beleggingsmaatschappijen verkiezen boven hun traditionele tegenhangers.
Blockchaintechnologie
Een andere technologie die de digitalisering in de financiële wereld een impuls geeft, is blockchain. Die biedt immers nieuwe mogelijkheden om activa digitaal te identificeren, vast te leggen en op te slaan, en verandert de manier waarop mensen hun geld beleggen en op markten handelen. We hebben het laatste van de blockchaintechnologie nog niet gezien. Deze zal waarschijnlijk een nog grotere rol gaan spelen in de financiële dienstensector in de toekomst.
Wat zijn de voordelen van een digitale financiële sector?
1. Efficiënter
Digitale tools zijn in het leven geroepen om ons te helpen efficiënter te werken. Op die manier behoort tijdrovend handmatig werk tot het verleden. Door op dergelijke oplossingen te vertrouwen kunnen werknemers in financiële instellingen zoals banken, pensioenfondsen of verzekeringsmaatschappijen hun productiviteit verbeteren en zich meer richten op taken met meer toegevoegde waarde.
2. Veiliger
De financiële sector is onderworpen aan beveiligings- en compliancevoorschriften en dat is niet zonder reden. Ze verwerkt en behandelt vaak gevoelige en vertrouwelijke informatie. De meeste financiële digitale tools zijn gebouwd met deze vereisten in het achterhoofd, waardoor ze een goede keuze zijn voor de behoeften van financiële dienstverleners.
3. Betere klantenervaring
Klanten verwachten tegenwoordig standaard een digitale en vlot verlopende ervaring. Wanneer ze met een bedrijf in contact komen, moet dat naadloos gebeuren en hoe zij dat wensen. Nu de concurrentie op de markt steeds feller woedt, moeten financiële instellingen investeren in digitale tools om hun klanten tevreden te houden en het serviceniveau te bieden dat zij verwachten.
4. Inzichten & analyse
Financiële dienstenverleners hebben doorgaans toegang tot en verwerken grote hoeveelheden gegevens, wat een groot potentieel inhoudt. Maar zonder de tools om ze te analyseren, hebben we niet veel aan die gegevens. Dankzij digitale oplossingen beschikken financiële instellingen over zuivere gegevens en bruikbare inzichten, die kunnen worden gebruikt om nieuwe zakelijke kansen te identificeren en te groeien.
Hoe Penneo financiële instellingen helpt op hun digitaliseringsreis
Penneo heeft twee oplossingen ontwikkeld waarmee financiële instellingen enkele van hun meest tijdrovende klantgerichte processen kunnen automatiseren: de onboarding van nieuwe klanten en documenttransacties.
Penneo KYC automatiseert het handmatige werk bij het onboarden van nieuwe klanten en de uitvoering van het KYC proces. Het systeem begeleidt gebruikers door het hele proces, van risicobeoordeling tot het opvragen van documentatie en de veilige opslag van gegevens. En tegelijkertijd zorgt het ervoor dat de antiwitwaswetten worden nageleefd.