Het is bijna 2025 en we zijn getuige van het technologische equivalent van de oerknal, met AI in het middelpunt van hoe we leven, werken en spelen. Net zoals het universum zich na zijn ontstaan snel uitbreidde, dringt technologie in hoog tempo door in nieuwe domeinen, herdefinieert het sectoren en geeft het onze toekomst opnieuw vorm.
Door John Roese, Chief Technology Officer, Dell Technologies
De opkomst van ‘agentic’ AI-architectuur
‘Agentic’ wordt hét woord van 2025. Het ontstaan van agentic AI-architectuur opent namelijk een nieuw hoofdstuk in de interactie tussen mens en AI. Generatieve AI (GenAI)-tools maken AI-agents mogelijk, die de manier waarop we communiceren met AI-systemen drastisch zullen veranderen.
In de consumentenwereld worden agents al voorzichtig geïntegreerd in toepassingen zoals virtuele assistenten, chatbots en navigatie-apps. In 2025 zal er een nieuwe, meer geavanceerde set aan agents zijn. Deze agents zullen autonoom werken, communiceren in natuurlijke taal en interactie hebben met de wereld om hen heen, inclusief het werken in teams met andere agents en mensen. Ze zullen ook worden gefinetuned en geoptimaliseerd om toegewezen, specifieke vaardigheden uit te voeren zoals coding, code review, infrastructuurbeheer, bedrijfsplanning en cyberbeveiliging.
AI agent-systemen zullen verschillende cognitieve, orkestratie- en distributie-architecturen hebben voor specifieke taken. Wanneer de complexiteit toeneemt, zullen er multi-agent-systemen komen, wat betekent dat technologiestacks snel moeten veranderen om agentic systemen effectief te kunnen ondersteunen.
Om het volledige potentieel van AI en de opkomst van agentic-architectuur te benutten, moeten organisaties hun infrastructuur een upgrade geven – van datacenters tot AI-pc’s. Deze gedistribueerde infrastructuur, geoptimaliseerd voor agentic AI, kan afwegingen maken over beveiliging, duurzaamheid en capaciteit door de AI-workload te verspreiden over de hele IT-infrastructuur (cloud, datacenter, edge en apparaat).
Zakelijke AI: van concept naar realiteit
Organisaties zijn klaar om AI niet langer alleen als een concept te zien, maar het echt te gebruiken en het te gaan schalen. Zakelijke AI is het toepassen van AI-technologie in de meest invloedrijke processen van een organisatie om de productiviteit te verbeteren. Hiervoor moeten klanten twee belangrijke vragen beantwoorden:
1. Welk probleem probeer ik op te lossen? Het is essentieel om een framework te ontwikkelen dat AI-inspanningen voor de belangrijkste, meest invloedrijke gebieden prioriteit geeft.
2. Hoe los ik dat probleem op? AI-oplossingen die als willekeurige projecten op willekeurige tools worden geïmplementeerd, zijn niet schaalbaar. Organisaties moeten bepalen wat de minimale set AI-systemen is die ze nodig hebben om een herbruikbaar en schaalbaar AI-fundament te bouwen. Dit zorgt ervoor dat ze de eerste kritieke AI-problemen op kunnen lossen en die investering vervolgens kunnen gebruiken om alle toekomstige AI-problemen op te lossen.
Bij Dell, bijvoorbeeld, hebben onze wereldwijde supply chain, onze servicemogelijkheden, onze sales en onze R&D-capaciteit prioriteit. Elke impact op deze gebieden resulteert in een aanzienlijke ROI op andere gebieden zoals HR, financiën en faciliteiten.
Vervolgens moeten bedrijven kijken welke specifieke processen in hun onderdelen prioriteit hebben. Als uit een procesanalyse blijkt dat het slim is om te kijken hoeveel tijd verkopers besteden aan het verzamelen van content voor de vergadering met de klant, dan is dat een logisch AI-project. GenAI kan worden gebruikt om contentontdekking en -creatie te automatiseren en te versnellen. In dit geval is de ROI duidelijk: zorg dat verkopers meer tijd besteden aan klantgerichte activiteiten en verhoog zo de omzet.
Organisaties kunnen uit meerdere kant-en-klare tools kiezen om hun projecten uit te voeren. Dus in 2025 zullen organisaties AI-tools kopen en implementeren in hun privé-infrastructuur. Ze kunnen ook tools kopen die datamodernisering versnellen (bijvoorbeeld data meshes). En met de verbeteringen voor de Dell AI Factory van het afgelopen jaar is het nu eenvoudig om de AI-oplossingen van Dell te implementeren in de infrastructuur van iedere organisatie.
In 2025 zijn er duidelijke benaderingen voor prioritering en meer kant-en-klare en goed gedefinieerde AI-platforms en AI-infrastructuuropties. Het wordt makkelijker om te weten hoe je AI toepast in het bedrijfsleven.
Soevereine AI versnelt wereldwijde adoptie
Inspanningen rondom soevereine AI versnellen de wereldwijde AI-adoptie. Landen moeten in staat zijn om AI-waarde en -differentiatie te creëren met behulp van de eigen infrastructuur en gegevens. Ze moeten een ecosysteem ontwerpen dat is afgestemd op de lokale cultuur, taal en het intellectuele eigendom. Gegevensbeveiliging is essentieel en landen moeten kiezen voor soevereine AI-strategieën en -oplossingen, het liefst met een sterke samenwerking tussen de publieke sector en het lokale bedrijfsleven.
In plaats van AI-systemen die exclusief bedoeld zijn voor overheden, ontwikkelen sommige landen nationale AI-resources die zowel de overheid als het lokale bedrijfsleven kunnen gebruiken. Hierdoor hebben ze toegang tot rekenkracht en datacapaciteit. Andere landen implementeren een nationale strategie waarbij overheden niet per se nieuwe infrastructuren bouwen, maar ze het proactief en in samenwerking met het lokale bedrijfsleven ontwerpen. Ook moedigen ze lokale bedrijven aan om AI-ecosystemen te moderniseren en hierin voorop te lopen.
Soevereine AI helpt landen om de toegankelijkheid te vergroten, kritieke infrastructuur te beschermen, economische groei te stimuleren en de wereldwijde concurrentiepositie te verbeteren. Door AI-ontwikkeling te stimuleren, wordt de adoptie ervan versneld. We zien dat er steeds meer wordt geïnvesteerd in infrastructuur, databeheer, het behouden van talent en de ontwikkeling van ecosystemen – en we verwachten dat deze trend zich in de komende jaren zal voortzetten.
AI combineren met opkomende technologieën
Het echte potentieel van AI zit in de verbindingen met andere opkomende technologieën. AI kan op zichzelf enorme veranderingen teweegbrengen, maar de impact wordt verdubbeld als we het combineren met bijvoorbeeld kwantumcomputing, slimme edge, Zero Trust-beveiliging, 6G-technologieën en digitale twins. Deze combinatie creëert een dynamische omgeving die klaar is voor innovatie en bestaande uitdagingen aan kan pakken.
Kwantumcomputing in combinatie met AI zal bijvoorbeeld een aanzienlijke impact hebben op de meeste sectoren doordat het de rekencapaciteit biedt die nodig is om AI op te schalen naar domeinen waar klassieke computing tegen problemen aanloopt – zoals complexe materiaalkunde, het ontdekken van medicijnen en complexe optimalisatieproblemen.
AI en telecom worden al gecombineerd om te veranderen hoe mobiele netwerken werken en hoe fundamentele onderdelen van deze systemen, zoals spectrumoptimalisatie, werken. Zelfs de toekomst van de pc wordt beïnvloed door AI, aangezien de AI-pc niet alleen een client device is, maar ook onderdeel van de end-to-end AI-infrastructuur. We verwachten dat agents zullen verplaatsen van het datacenter naar de edge of naar de AI-pc.
Zero Trust-beveiliging en AI hebben ook raakvlakken. Zero Trust-architecturen zijn de beste oplossing om een betere, veiligere wereld te creëren. Maar het is lastig om zero trust te implementeren in brownfield legacy IT. AI-infrastructuur is juist nieuw en greenfield. We verwachten dat klanten zero trust standaard zullen implementeren in nieuwe AI factories voor optimale beveiliging. Gezien het belang van AI, is dit een goede ontwikkeling voor iedereen.
AI wordt een essentiële vaardigheid voor iedereen
AI zal een onmisbare tool worden voor alle beroepen en sectoren. Net als eerdere technologische ontwikkelingen zal AI de arbeidsmarkt veranderen. Routinematige, taakgerichte functies zullen afnemen, maar er zullen nieuwe mogelijkheden ontstaan zoals software composers, AI-content editors en prompt engineers.
Uit ons recente onderzoek blijkt dat 72% van de IT-managers vindt dat het gebrek aan AI-vaardigheden onmiddellijke aandacht vereist. Organisaties moeten investeren in de ontwikkeling van AI-vaardigheden van hun medewerkers. Bij het ontwikkelen van AI-vaardigheden draait het om het definiëren van de relatie tussen AI en de mensen, waarbij AI meer taken uitvoert maar mensen bepalen wat er moet gebeuren. Hierdoor kunnen professionals zich focussen op andere taken en kritisch denken over het oplossen van complexe problemen.
Het gaat niet alleen om het werk dat verdwijnt, maar ook om de nieuwe rollen die mensen spelen bij het vormgeven, sturen en leiden van AI-werk. Organisaties die AI gebruiken, kunnen de veranderende relatie tussen mens en machine gebruiken om taken op andere manieren uit te voeren en nieuwe mogelijkheden te creëren.
AI is de grote evolutie in tech
Net zoals de oerknal de weg vrijmaakte voor de ontwikkeling van sterrenstelsels, sterren en planeten, creëert de snelle groei van AI nieuwe mogelijkheden, sectoren en manieren om te leven en te werken. We naderen 2025 en we voorspellen dat het AI-gebruik door organisaties het komende jaar drastisch zal toenemen. We zien betere processen, betere tools en een sterker ecosysteem. Bij Dell zijn onze eerste AI-projecten succesvol geschaald en hebben ze aangetoond dat er echt potentieel is voor ROI. We voorspellen dat de rest van het ecosysteem van organisaties snel zal volgen.
CIO’s moeten op de hoogte blijven en zich aanpassen. Organisaties moeten prioriteit geven aan AI-vaardigheid, investeren in de ontwikkeling van talent en innovatieve oplossingen onderzoeken om voorop te blijven lopen in deze technologische revolutie. De toekomst van degenen die de kracht van AI kunnen benutten is rooskleurig. Of je nu een bedrijfsleider, technologieliefhebber of innovator bent, het is nu tijd om te handelen. De impact zal groot zijn.