Tegenwoordig zijn kantoorsoftwarepakketten niet meer weg te denken. Hoe moet je anders nog presentaties maken, als je hier de software niet meer voor hebt? Misschien gebruik je zo’n pakket voor je bedrijf al een tijdje en ben je op zoek naar iets nieuws, of je hebt nog helemaal geen ervaring met de software binnen de pakketten. Hieronder zullen we de verschillende kantoorsoftwarepakketten benoemen.
Microsoft Office
Microsoft Office is het meest gebruikte kantoorsoftwarepakket. Hier in zit Microsoft 365, waarin weer alle programma’s zitten die je nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan Word, Excel, PowerPoint en Outlook. Zo kun je presentaties maken, verslagen schrijven, nummers in kaart brengen en e-mails versturen en ontvangen. Microsoft heeft erg gebruiksvriendelijke software, maar hier zit ook wel een prijskaartje aan. Je betaald namelijk per aantal gebruikers, dus hoe meer gebruikers hoe duurder Microsoft Office wordt. Mocht je hulp nodig hebben met het aanvragen en of installeren, kijk dan eens op https://www.ct-groep.com/microsoft-office-365/.
Google Workspace
Misschien klinkt de naam Google Workspace niet gelijk bekend in de oren, dat komt omdat het hiervoor “G Suite” heette. Dit sofwarepakket is van Google en bevat programma’s zoals Docs, Sheets en Slides, maar ook Gmail en Google Drive. Alles binnen Google wordt gesynchroniseerd met de cloud, waardoor je er dus overal op elk apparaat bij kan, mits je een goede internetverbinding hebt. Hierdoor kun je ook makkelijk samenwerken in documenten tegelijkertijd. Google Workspace is ook een stuk goedkoper als Microsoft Office, wat zeker voor de kleine bedrijven gunstig kan zijn.
LibreOffice
LibreOffice is een stuk minder bekend, maar dat betekend niet dat hij niet goed is. Het is een gratis softwarepakket, wat het dus heel aantrekkelijk maakt. Je kan hierbinnen gebruik maken van Writer, Calc en Impress. Het voordeel aan dit pakket is dat je het heel gemakkelijk kan exporteren in verschillende indelingen. Maar het heeft vergeleken met Microsoft Office en Google Workspace wel een stuk minder mogelijkheden.
Als je kijkt naar de tijd van nu zijn kantoorsoftwarepakketten niet meer weg te denken. De drie bekendste zijn Microsoft Office, Google Workspace en LibreOffice. Microsoft Office is de duurste optie, maar wel de meest bekende optie. Deze softwares zijn erg gebruiksvriendelijk en je kunt het voor veel verschillende projecten inzetten. Google Workspace is wat goedkoper, en stond hiervoor bekend als G Suite. Het is volledig met de cloud gesynchroniseerd, je kunt er dus op ieder moment op ieder apparaat bij mits je een goede internetverbinding hebt. Als laatste heb je LibreOffice, dit is een gratis software waarin je wel minder mogelijkheden hebt als bij Google en Microsoft.