Er is sprake van een sterke groei in de vraag naar visuele oplossingen en veel analisten voorspellen dat deze groei tot ver in de tweede helft van het decennium aanhoudt. De aanjagers van deze groei zijn een aantal belangrijke ontwikkelingen, die niet alleen merkbaar zullen zijn in kantoorruimtes maar ook in de brede markt voor digitale displays.
Digital signage en artificial intelligence
Artificial intelligence (AI) is een (nog vrij nieuwe) ontwikkeling in digital signage die blijft groeien. De inzet van AI, met name voor voorspellende en data-analytics, zorgt voor een meer op maat gemaakte en gepersonaliseerde gebruikerservaring bij de interactie met digital signage-producten.
Digital signage is alleen zinvol als de content wordt gepersonaliseerd voor de kijker. Data – zoals informatie over het aantal mensen dat naar het scherm kijkt en wat ze daarna kopen – zijn van essentieel belang voor de detailhandel. AI helpt bij het verzamelen van deze data, zodat de juiste inhoud op het juiste moment kan worden gepresenteerd aan de juiste doelgroep.
Interactiviteit en digital signage
Het afgelopen jaar zagen we dat het gebruik van interactieve displays voornamelijk betrekking had op vergaderkamers en kantoorruimtes. In de komende jaren zal interactiviteit niet alleen aan deze markt gerelateerd zijn, maar in toenemende mate ook aan digital signage.
Interactiviteit omvat meer dan alleen touchscreens, het draait ook om zaken zoals gezichtsherkenning en near-field communication (NFC). Dit soort ontwikkelingen stelt klanten in staat op geheel nieuwe wijze te interacteren met technologie, en tilt hun koopervaring naar een hoger niveau.
Schermomvang speelt altijd een grote rol in dit geval, aangezien grotere schermen meer impact hebben, zowel in de detailhandel als in het algemeen. We zullen zien dat hoge-resolutiebeeldschermen met afmetingen van minimaal 84 inch een plek krijgen in de markt.
Digital Signage as a Service
Diensten worden steeds belangrijker voor zakelijke gebruikers. In het verlengde hiervan zal Digital Signage as a Service (DSaaS) een belangrijke rol spelen in de toekomst. Bij DSaaS is niet alleen het scherm een dienst, maar ook de content die hierop wordt aangeboden of gepresenteerd.
Het DSaaS-model geeft gebruikers toegang tot de hardware en software die ze nodig hebben zonder de extra kosten van aanschaf. Door belangrijke hardware te huren, zijn eindgebruikers niet alleen goedkoper uit, ze zijn ook duurzamer bezig. Omdat ze de apparatuur niet fysiek bezitten, kan deze worden geretourneerd wanneer deze niet langer nodig is en veel efficiënter worden gerecycled, zodat anderen hier weer van kunnen profiteren.
De werkplek van de toekomst
Een van de grote ontwikkelingen gaat over welzijn en de werkplek van de toekomst. De werkplek van de toekomst stelt mensen centraal. Het is de bedoeling dat de werkplek hen helpt om productief te zijn, terwijl ze tegelijkertijd worden geïnspireerd om de balans tussen werk en privé te behouden.
Het Windows collaboration display is een goed voorbeeld van deze ontwikkeling. Het interactieve scherm beschikt over IoT-sensoren die de omstandigheden in een vergaderruimte monitoren, zoals klimaat en verlichting. Door de omstandigheden voor werknemers op basis van deze data te optimaliseren, draagt de oplossing bij aan een werkruimte waar mensen beter kunnen presteren en effectiever kunnen samenwerken.
Daar houdt de werkplek van de toekomst echter niet op: ook de inrichting van de fysieke werkplek speelt een belangrijke rol. In een bedrijf zijn verschillende werkruimtes nodig; werk- en vergaderruimtes, maar bijvoorbeeld ook brainstormruimtes en kleinere vergaderruimtes, zodat mensen kunnen werken op de manier die ze willen.
Om dit allemaal mogelijk te maken is technologie nodig die mensen helpt om slimmer en flexibeler te werken. Heb je een presentatie gegeven en wil je deze delen met de aanwezigen? Met je telefoon is de presentatie gemakkelijk via de cloud te verspreiden. Of kies ervoor om content te delen op een scherm, zonder dat je zelf fysiek in de ruimte aanwezig bent of toegang hebt tot een computer.
Visuele displays en cybersecurity
Een van de grote thema’s is beveiliging. Een computer verbinden met je display via de cloud, en vervolgens ook met het netwerk, biedt helaas mogelijkheden voor personen die misbruik willen maken van potentiële kwetsbaarheden.
Je zou kunnen zeggen dat we veiligheid eerder serieus hadden moeten nemen als ondernemers. Pas nu displays slimmer worden, zien we echter de potentiële risico’s. Grootformaatdisplays, of deze nu worden gebruikt in vergaderruimtes of als digital signage-oplossing, bevatten slimme chipsets en software en zijn steeds meer verbonden met de cloud. Die verbinding moet worden beveiligd, zodat gegevens niet kunnen worden ingezien of gestolen. Er is dan ook sprake van een toenemende focus op displaybescherming.
Digitale displays en het milieu
De klimaatcrisis en opkomende bewegingen zoals Extinction Rebellion waren in 2019 onmogelijk te missen. Hierdoor is de milieuproblematiek ook in de AV-markt hoog op de bedrijfsagenda komen te staan.
Begin 2021 wordt in Europa nieuwe regelgeving van kracht die vooral gericht is op de beheersing van het stroomverbruik. De EU wil daarnaast dat fabrikanten actief op zoek gaan naar oplossingen om de levensduur van displays te verlengen, onder andere door middel van reparaties en het gebruik van reserveonderdelen.
De displaysector maakt producten met een gemiddelde levensduur van vijf jaar. De nieuwe voorschriften dwingen fabrikanten echter om reserveonderdelen langer op voorraad te houden, om zo de levensduur van producten te verlengen en verspilling te voorkomen.
Door: Ronald Huijbregts, Manager Sales & Marketing van Sharp Visual Solutions