Één merk om het 100% digitale klanttraject te verwezenlijken
28 september 2020 – Een jaar na haar oprichting kondigt de groep Imaweb-IDF, die bekendstaat om haar oplossingen voor klantrelatiebeheer en managementsoftwarepakketten, een strategische wending aan in haar geschiedenis. Recentelijk nam de groep een aantal bedrijven over die zich specialiseren in digitale oplossingen voor de automotive, om haar slagkracht te versterken en het portfolio aan oplossingen uit te breiden. Nu zet de groep nog een stap verder door haar aanbod te bundelen onder één en hetzelfde merk: Imaweb. Het doel? Maximaal inzetten op de brede expertise van de groep, vormgeven aan het gemeenschappelijke platform dat door de overnames is ontstaan en verstevigen van haar positie als Europees leider in digitale oplossingen voor de automotive.
De creatie van een uniek Europees merk, gespecialiseerd in automotive
Het merk wordt officieel gelanceerd op 21 september 2020 en is het resultaat van een proces dat ruim tien maanden geleden van start ging onder impuls van het beleggingsfonds Providence Strategic Growth, de aandeelhouder van de groep. Doel? Een versteviging van de positie als Europees leider in digitale oplossingen voor de automotive.
In dat kader had de groep in 2019 al Imaweb-IDF (Datafirst-I’Car Systems) opgericht, na de fusie van het Spaanse bedrijf Imaweb en de Franse groep Datafirst-I’Car Systems. Na die fusie volgde de groep een strategie van externe groei, die concreet vorm kreeg met de overname van het Nederlandse bedrijf ITMotive in november 2019, het Spaanse Serinfer in juni 2020 en het Franse bedrijf TMS in juli 2020.
Er werd een transversale stuurgroep in het leven geroepen om het overleg te vergemakkelijken en alle gezamenlijke projecten onder het merk Imaweb tot een goed einde te brengen.
Met deze nieuwe synergieën en recente overnames wil de groep haar slagkracht vergroten met een grotere geografische reikwijdte, een ruimere portfolio van producten (aangevuld met de oplossingen uit het aanbod van de onlangs overgenomen bedrijven) en een groter innovatievermogen dankzij de 150 ontwikkelaars van de groep.
Sterke Europese aanwezigheid
Met kantoren in Nederland, België, Spanje, Portugal en Frankrijk en partners in acht landen worden de producten van Imaweb verdeeld in zeventien Europese landen.
Dagelijks staan 500 medewerkers in voor het bedenken, ontwikkelen en op de markt brengen van de producten die Imaweb aanbiedt.
Deze producten worden gebruikt door de grootste autofabrikanten en -dealers en hebben in totaal 65.000 eindgebruikers in Europa.
Het huidige en toekomstige succes van Imaweb is te danken aan een sterk innovatievermogen (25% van de omzet wordt geïnvesteerd in R&D) en aan het feit dat het merk inspeelt op de verwachtingen en specifieke kenmerken van de klanten in elk land.
“We zijn bijzonder trots op het ontstaan van Imaweb, dat symbool staat voor onze drang om te groeien en voor onze ambities op de markt van digitale oplossingen voor de automotive. Onze teams hebben vele maanden aan dit prachtige project gewerkt en de resultaten zijn nu al voelbaar,” aldus Aldo Mareuse, managing partner van Providence Strategic Growth.
“Dit nieuwe merk is een echte opportuniteit voor onze klanten en voor onszelf. Onze gebruikers profiteren voortaan van nog meer innovatie en internationalisering, terwijl er tegelijk rekening wordt gehouden met hun lokale specifieke kenmerken. Onze visie is gebaseerd op de digitalisering van het klanttraject. Door deze koers te varen, kunnen we in de beste omstandigheden vooruitgang boeken én behouden we de menselijke aanpak die ons zo typeert,” besluit Patrick Prajs, voorzitter van de groep Imaweb.