Als eigenaar van een e-commerce bedrijf weet je waarschijnlijk al dat zoekmachineoptimalisatie (seo) cruciaal is voor het succes van je online winkel. Zo niet, dan weet je het nu! Met een goede seo-strategie kun je je website beter vindbaar maken voor potentiële klanten en je online zichtbaarheid vergroten. In dit artikel bespreken we enkele effectieve manieren om jouw e-commerce site te optimaliseren voor zoekmachines.
Verfijn je keyword onderzoek
Bij het optimaliseren van jouw e-commerce site is een grondig keyword onderzoek essentieel. Ga op zoek naar relevante zoekwoorden die betrekking hebben op jouw producten of diensten. Gebruik tools zoals Google’s Keyword Planner om inzicht te krijgen in de zoekvolumes en concurrentie. Verwerk deze zoekwoorden vervolgens strategisch in de content van jouw website, vooral in productbeschrijvingen, metatags en kopteksten.
Optimaliseer je productpagina
Productpagina’s zijn de kern van jouw website. Zorg ervoor dat elke pagina unieke en geoptimaliseerde content heeft. Gebruik duidelijke en informatieve product titels en beschrijvingen met relevante zoekwoorden. Voeg ook hoogwaardige afbeeldingen toe met bijbehorende ALT-tags, die zoekmachines helpen begrijpen waar de afbeeldingen over gaan. Vergeet niet om interne links te gebruiken om een goede navigatie en gebruikservaring te bieden aan jouw bezoekers.
Maak je website gebruiksvriendelijk
De gebruiksvriendelijkheid van je website is enorm belangrijk om klanten een positieve (gebruiks)ervaring te geven. En ook voor seo speelt het een belangrijke rol, aangezien Google hier ook rekening mee houdt! Zorg ervoor dat klanten eenvoudig kunnen navigeren op je site met grote knoppen, hyperlinks… en voorkom ook afleiding. Less is more, dus biedt niet té veel keuze aan. Zo vermijd je dat klanten niet kunnen kiezen wat ze willen.
Content, content, content
Het internet staat vol. Toch moet je op een manier uitspringen in de zee van informatie die internetgebruikers dagelijks krijgen. Content schrijven start met weten wie je wilt bereiken. Pas wanneer je daar een idee van hebt, kan je hen overtuigen dat jij beter bent dan je concurrentie. Stem de content af om hun behoeften, maak de content ook uniek om aandacht te trekken. Gebruik bijvoorbeeld voldoende afbeeldingen en video’s. Jouw doelgroep is waarschijnlijk overal aanwezig, dus beperk je niet tot één platform maar promoot je content op verschillende plaatsen.
Vergeet linkbuilding niet
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van ecommerce seo. Probeer relevante websites te vinden die bereid zijn om naar jouw e-commerce site te linken. Dit kan bijvoorbeeld door waardevolle content te creëren waar andere websites naar willen linken. Ook het delen van je producten en content op sociale media kan bijdragen aan het verkrijgen van waardevolle links.