Een bedrijfswagen is een extralegaal voordeel dat interessant kan zijn voor zowel de werkgevers als werknemers. Maar wat zijn de verplichtingen waarmee je beter rekening kunt houden? We zetten ze op een rijtje.
Is een bedrijfswagen nog interessant?
Sommige bedrijven kiezen ervoor om enkel een auto ter beschikking te stellen tijdens het werk zelf. De werkverplaatsingen kunnen met dit voertuig worden uitgevoerd op kosten van de werkgever. Concreet kom je als werknemer met eigen vervoer naar je werk maar kun je eens op de werkplaats, gebruikmaken van een voertuig voor een bezoek aan klanten, om vergaderingen bij leveranciers bij te wonen, … Aan het einde van de werkdag levert de medewerker dan deze auto terug in. De werkgever zorgt voor de wagen maar ook voor brandstof, onderhoud en een verzekering.
Een tweede veel voorkomende formule is de mogelijkheid om als werknemer via het bedrijf een auto te leasen. De werknemer betaalt dan een maandelijks bedrag in evenredigheid met het type wagen dat hij kiest. De werkgever leaset het voertuig op naam van het bedrijf en neemt de volledige afhandeling op zich. Als werknemer betaal je in dergelijke formule eigenlijk enkel voor het gebruik van de auto buiten de werkuren. Uiteraard komt deze formule nog steeds veel voordeliger uit dan zelf een wagen aan te schaffen.
Tenslotte is er de formule waarbij de werkgever de bedrijfswagen 100 % ter beschikking voor zowel werk als privé. Dit aanbod gaat vaak samen met een tankkaart die voor beiden gebruikt mag worden.
Wat bij een ongeval of boete?
Wanneer het gaat om een ongeval tijdens de werkuren of op weg naar of van het werk is er weinig discussie mogelijk. De wetgever beschouwt dit als een arbeidsongeval en de verzekering van de werkgever handelt de schadeloosstelling af. Wanneer het ongeval gebeurt tijdens het privégebruik, kun je dit het best navragen bij de werkgever zelf, want hoewel dit in de meeste gevallen gedekt is door zijn verzekering, bestaat de kans dat er een uitzondering is voorzien. Zo is een chauffeur onder invloed, ook 100 % verantwoordelijk, dus ongeacht of dit het tijdens een privé- of werkverplaatsing gebeurt. De bestuurder zal dan zelf voor het gebruik van alcohol voor de politierechtbank verschijnen en kan beroep doen op een advocaat met een focus op verkeer.
Een ander voorbeeld wanneer de bestuurder persoonlijk verantwoordelijk wordt gesteld, is wanneer er verboden souvenirs in de wagen worden aangetroffen op terugweg van een reis. In het buitenland kun je bijvoorbeeld ook een speekseltest voor cannabis moeten ondergaan of wordt er gecontroleerd op wat je vervoert. De bestuurder is dan hoofdelijk verantwoordelijk.