Digitale transformatie en een recordaantal cyberdreigingen maken security tot de grootste zorg voor klanten is en bieden MSP’s uitstekende omzetkansen. Barracuda Networks heeft ter gelegenheid van MSP Day 2022 het rapport “The Evolving Landscape of the MSP Business” gepubliceerd. MSP Day is in 2018 in het leven geroepen door Barracuda om de managed services-industrie onder de aandacht te brengen en uit te dagen.
Het nieuwe rapport laat zien dat er een enorme vraag is naar managed services, waarbij de wereldwijde MSP-omzet uit diensten in 2022 met meer dan een derde zullen stijgen ten opzichte van 2021. Barracuda ondervroeg 500 beslissers en kenniswerkers van managed service provider (MSP) organisaties in Noord-Amerika, EMEA en ANZ (Australië en Nieuw-Zeeland), met tussen de 5 en 250 medewerkers. Uit de antwoorden blijkt dat in de verschillende regio’s vergelijkbare kansen en uitdagingen spelen als het gaat om dienstverlening en verwachtingen door klanten.
“De thema’s in het rapport van dit jaar komen overeen met wat we hebben gehoord van onze Partner Advisory Council”, zegt Alain Luxembourg, regional director Benelux bij Barracuda. “We weten dat MSP’s sterke relaties willen met partners die ze helpen om hun klanten de beste managed security services te bieden, waarbij ze zich ook meer kunnen focussen op het welzijn van hun eigen werknemers.”
Enkele bevindingen uit het rapport:
- Omzetgroei managed services in 2022 – MSP’s verwachten dat in 2022 de omzet met meer dan een derde zal toenemen, met een gemiddelde omzet van $12,12 miljoen dit jaar, vergeleken met $8,93 miljoen in 2021. En hoewel managed services voor veel respondenten niet de enige inkomstenbron zijn, zit er groei in de dienstverlening. In 2021 kwam 53% van de omzet van respondenten uit services en de verachting is dat dit in 2022 zal stijgen tot 63%. In 2021 nam het dienstenaanbod gemiddeld met vier diensten toe; in 2022 verwacht 94% van de respondenten dat hun dienstenportfolio met gemiddeld zes diensten zal toenemen.
- Burn-out bij werknemers is een groeiend probleem en de angst voor cyberaanvallen neemt toe – MSP’s zullen zich meer moeten richten op het welzijn van werknemers om succesvol te blijven. Bijna een op de vijf (16%) respondenten zegt dat de gemiddelde werknemer zeer gestrest is, terwijl volgens 56% de stressniveaus ‘matig’ zijn. Verder is 80% van mening dat hun klanten zich steeds meer zorgen maken over het feit dat ze door cybercriminelen worden aangevallen en dat ze op zoek zijn naar hulp daarbij, wat zorgt voor meer druk op MSP’s.
- Toenemende zorgen over regelgeving en compliance – Daar komt bij dat de regelgeving op het gebied van cybersecurity zich blijft ontwikkelen en veranderen. Slechts 36% van de respondenten was ervan overtuigd volledig up-to-date te zijn en te voldoen aan deze regelgeving. Nog eens 36% is van mening dat er te veel cybersecurityregels zijn waar bedrijven aan moeten voldoen. Het is geen verrassing dat 89% van mening is dat hun organisaties meer ondersteuning en educatie over deze regelgeving nodig hebben. Het niet aanpakken van deze problemen kan uiteindelijk impact hebben op zowel de prestaties van het personeel als op de service richting klanten.
- Bijna alle respondenten hebben meer ondersteuning nodig van leveranciers – Maar liefst 98% van de ondervraagden gaf aan dat er ten minste één gebied was waar ze aanvullende leveranciersondersteuning bij nodig hadden. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het plannen van respons op securityincidenten (44%), hulp bij best practices voor hybride werken (50%) en marketingondersteuning (44%).
“De jaarlijkse MSP-dag en het rapport zijn essentieel om de zorgen en ambities van onze partners goed te begrijpen”, zegt Jason Howells, VP International Sales, Barracuda MSP. “Een van de belangrijkste dingen die we voor onze channelpartners kunnen doen, is de juiste vragen blijven stellen, zodat we weten waar ze onze hulp het meeste bij nodig hebben. De interacties die we op MSP Day hebben zijn hiervoor essentieel, omdat we daarbij de punten aan de orde kunnen stellen die in het rapport naar voren komen en handelen naar wat onze partners ons vertellen.”
Meer informatie: