Brussel – 15 juni 2023
De nieuwe samenwerking tussen Anlisa en Penneo hoeft niet te verwonderen. Beide technologiebedrijven hebben immers dezelfde missie: het aantal manuele administratieve taken voor accountants verminderen door slimme automatisatie zodat ze opnieuw meer tijd vrij krijgen voor wat echt telt, kwalitatief financieel en fiscaal advies verstrekken aan hun klanten.
De druk op uurtje-factuurtje als inspiratie voor Anlisa
De werklast binnen kantoren wordt jaar na jaar hoger. Geen wonder dat steeds meer accountants op zoek gaan naar oplossingen en hun repetitieve administratieve processen automatiseren. Deze automatisatie zorgt voor efficiëntiewinst maar heeft het negatieve effect dat hun omzet daalt als ze vasthouden aan het uurtje-factuurtje-model. Dit zette Tim Inslegers, zelf accountant, aan het denken over het klassieke prijsmodel.
Als alternatief ontwikkelde Tim het Anlisa-model, waarbij value-pricing geïntroduceerd wordt in het accountantskantoor.. Dit vertrekt vanuit het aantal documenten dat men verwacht te moeten verwerken en het servicelevel dat een klant verlangt. Tim ontwikkelde met een volledig Belgisch team Anlisa, een software die het value-pricing-model ondersteunt en het zoveel mogelijk automatiseert, zodat het meteen efficiënt wordt ingericht.
Met Anlisa kan de accountant eenvoudig offertes uitbrengen op basis van het verwachte volume aan documenten en drie verschillende servicelevels aanbieden. De eindklant kiest dan welke formule het beste bij hem past. Er wordt bij voorkeur gewerkt met vaste maandelijkse betalingen, wat ervoor zorgt dat er steeds een stabiele en voorspelbare inkomstenstroom wordt gegenereerd voor de accountant.
Eens de klant zijn keuze heeft gemaakt, zorgt Anlisa er tevens voor dat er een opdrachtbrief wordt gegeneerd, volledig in lijn met de offerte. De standaardopdrachtbrieven van Anlisa werden opgesteld door gespecialiseerde advocaten, maar een accountant kan er ook voor kiezen zijn eigen documenten te gebruiken.
In Anlisa zitten ook alle extra opdrachtbrieven met betrekking tot niet-recurrente taken. Zo bent u als kantoor volledig in orde met de kwaliteitstoetsing. Deze extra opdrachtbrieven passen uiteraard ook in de Penneo-flow en worden dus volledig digitaal verwerkt.
Penneo maakt de digitaliseringscirkel rond
Nu Anlisa en Penneo de handen in elkaar slaan, is de digitaliseringscirkel rond. De door Anlisa gegenereerde opdrachtbrief kan door de klant digitaal worden ondertekend via Penneo, waar ter wereld hij zich bevindt. Het is ook niet langer nodig om manueel op te volgen welke offertes al ondertekend werden en welke niet. De accountantmedewerker heeft een volledig overzicht in een handig dashboard en het systeem genereert automatisch herinneringen mocht dit nodig zijn.
Hetzelfde geldt voor alle extra opdrachtbrieven. Deze kunnen eveneens via Penneo digitaal worden ondertekend, de statusopvolging loopt automatisch en het getekende document wordt meteen digitaal op de juiste plek opgeslagen.
Penneo is inmiddels goed ingeburgerd binnen de Belgische accountancysector. Heel wat professionals hebben immers al ontdekt hoe Penneo Sign het opvolgings- en ondertekeningsproces van jaarrekeningen vergemakkelijkt. Penneo linken aan Anlisa was dan ook een logische stap.
Over Penneo
Penneo is een Deens bedrijf dat genoteerd is aan de Nasdaq First North Growth Market Denmark en marktleider is in Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland. Het werd in 2014 opgericht in Kopenhagen door zes ondernemers, met als doel de rompslomp bij het ondertekenen van documenten terug te dringen. Aanvankelijk was het idee om pen en papier te vervangen door een nieuwe digitale pen, de ‘Pen-neo’. Vandaag biedt het bedrijf een ecosysteem van RegTech-oplossingen voor de automatisering van bedrijfsworkflows met betrekking tot klantonboarding (Penneo KYC) en het veilig ondertekenen en beheren van documenten (Penneo Sign). Penneo biedt bedrijven een efficiënte en goedkope tool om te voldoen aan wettelijke vereisten.