De jongerenwerking van ADM (Y-ADM) inspireert de ADM-leden om zelf een jongerenorganisatie binnen hun bedrijf op te zetten. Focussen op jongeren is niet alleen een manier om hen aan te trekken. Het gaat er vooral om de juiste omgeving op te zetten en hen de juiste bouwblokken aan te reiken. Hierdoor zullen de personeelsleden van de toekomst zich goed voelen in hun bedrijf en hun stempel zetten op de cultuur en werking.
Mechelen, 12 juni, 2019. Al van bij de oprichting was ADM een voorloper. [1] Vorig jaar werd een jongerenwerking opgestart waarbij er in de 2 richtingen wordt uitgewisseld en geconnecteerd. De jongeren komen rechtstreeks in contact met CEO’s. De meest uiteenlopende onderwerpen komen aan bod. Netwerken, kennis uitdelen maar ook fun-activiteiten worden gecombineerd bij de speeddating, speedbowling, meet & greet…
De jongeren blijven binnen de bedrijven meestal op hun honger zitten als het om specifieke initiatieven gaat voor hen. Daarom organiseren de jongeren van ADM op 13 juni hun eerste event dat volledig door hen georganiseerd wordt. Y-ADM-leden zijn een afspiegeling van de leden van ADM en vooral van wat er leeft in hun bedrijven. Het werd al meerdere keren vermeld:
– Tegen 2025 zal 2/3 van de werknemers een millenial zijn.
– Overigens in 2020 zal Generatie Z al 37% van de bevolking uitmaken.
– In de ‘war for talent’ zijn er bijna 10 keer meer personeelstekorten dan 3,5 jaar geleden.
Redenen te over om rekening te houden met deze toekomstige werknemers. Zij baseren hun keuze voor een bedrijf vooral op de cultuur die er heerst en willen persoonlijk en professioneel groeien. Bovendien wijzen studies uit dat – bij een mix van leeftijden onder de personeelsleden – een productiviteitsverhoging van gemiddeld 2,5% en bij grote bedrijven zelfs tot 6% gerealiseerd wordt.
De ADM-jongeren hebben hun ‘best practices’ gebundeld om deze kennis op 13 juni te delen (share) met andere bedrijven en zo te connecteren (connect) met andere leden.
Concreet worden een aantal ‘bouwblokken’ aangeboden die een bedrijf kan gebruiken (voorstelling onderaan in het document). Het staat hen vrij om alle bouwblokken of enkele zelfgekozen onderdelen te ontwikkelen. De bouwblokken worden zowieso getoetst worden aan de aanwezige cultuur en het organisatiemodel binnen het bedrijf.
De aanwezige CEO’s van de ADM-leden krijgen die avond 2 vragen om een barometer op te maken op een schaal van 1 tot 10:
1. op welk niveau denk je dat de jongerenwerking zich bevindt in je bedrijf zich bevindt
2. op welk niveau zou je graag staan
Meer info op: https://adm.be/activities/how-to-set-up-a-young-talent-community-in-your-company
Het event gaat door op 13 juni om 18.15uur in
Wagenoord Mechelen Maurits Sabbestraat 123 2800 Mechelen View on Google Maps
De jongeren staan ter beschikking voor verdere toelichting vanaf 16.00uur
Meer info:
of
Marina De Moerlooze marina.de.moerlooze@adm.be +32 494 56 89 07
[1] De ADM gemeenschap ondersteunt en stimuleert de persoonlijke groei van de leden en hun medewerkers door zijn kennisnetwerk. 21 jaar geleden was ‘de technologie van morgen’ de rode draad in hun activiteiten. Tien jaar later werd de stap gezet van ‘sharing IT’ naar ‘where business & IT meet’ met als doelstelling de mensen buiten de IT-afdeling meer te betrekken en het belang ervan op hun eigen werk te doen inzien. De ‘community werking’ zat er steeds in. In 2016 zette ADM de stap naar ‘share & connect’: delen van kennis, connecteren met verschillende departementen, op meerdere niveaus binnen de organisatie.