Achteraf betalen’ verleidt bijna één vijfde van consumenten vaker tot onnodige aankopen, 33 procent heeft nog nooit gebruikt gemaakt van ‘buy now, pay later’
Gent, 31 augustus 2023 – De komst van ‘buy now, pay later’ (BNPL) heeft het koopgedrag van consumenten veranderd. Bijna één vijfde (17%) van de Belgische consumenten doet sindsdien vaker onnodige aankopen. Wat opvalt is dat vooral de jongere generatie hier vatbaar voor is. De helft (50%) is namelijk tussen de 18 en 34 jaar. Dit in tegenstelling tot de iets oudere generatie van 35 tot en met 54 jaar (26%). Dit blijkt uit onderzoek bij 1.000 Belgische consumenten van Lightspeed Commerce Inc. (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), het complete kassa- en betaalplatform van duizenden toonaangevende ondernemers wereldwijd.
Toch ziet Lightspeed dat Belgische consumenten ook nog graag vooraf betalen: Eén derde (33%) geeft aan nog nooit gebruikt te hebben gemaakt van BNPL en een kwart (25%) aarzelt om van deze optie gebruik te maken, omdat ze liever onmiddellijk eigenaar worden van hun aankoop.
Financieel inzicht belangrijk voor consument
Voor veertien procent van de ondervraagde consumenten is de optie BNPL of in termijnen betalen dermate belangrijk dat zij alleen nog winkelen bij (web)winkels waar dit mogelijk is. Dit is niet geheel zonder risico: vijftien procent stelt het betalen van de rekening hierdoor zo lang mogelijk uit of doet vaker aankopen die ze eigenlijk niet kunnen betalen (11%).
De voordelen van achteraf betalen, zoals je bestelling ontvangen en bekijken, eenvoudig retourneren als het niet bevalt en binnen een bepaalde periode betalen voor wat je houdt, wegen niet voor alle consumenten zwaarder door dan de risico’s. Consumenten zijn onder andere bang om in de schulden te belanden (31%) en inzicht in uitgaven te verliezen (26%), maar ook maken ze zich zorgen over de gevolgen van het missen van een betaling (22%) of dat ze de rekening op een later moment niet meer kunnen voldoen (19%).
“BNPL-diensten zijn niet meer weg te denken uit het retaillandschap, maar Belgische consumenten lijken nog wat terughoudend om van deze optie gebruik te maken”, stelt Ewout van Rossum, Retail Manager voor de Benelux bij Lightspeed. “Het brengt ook risico’s met zich mee wanneer je als consument gevoeliger bent voor ondoordachte financiële uitgaven.”
“Vanuit het perspectief van de retailers is BNPL een waardevolle aanvulling op het bestaande aanbod van betaaldiensten. Klanten krijgen meer mogelijkheden om hun aankoop te betalen. Tegelijkertijd zorgt dit wel voor een verdere versplintering in de verschillende betaaloplossingen waar retailers rekening mee moeten houden, en zien we dat retailers hier nog kansen laten liggen wanneer ze met meerdere aanbieders werken. Door één platform te gebruiken dat al je kassa- en betaalbehoeften onder één dak brengt, kun je als retailer je volledige cashflow centraliseren. Dit geeft je niet alleen beter inzicht in verkoopstatistieken, trends en klantdata, maar verbetert ook de customer experience, waardoor retailers tegelijkertijd hun omzet kunnen verhogen.”
Lightspeed lanceert Payments voor Retail
Om het betaalproces van retailers te vereenvoudigen en betaalmethodes te consolideren, kondigt Lightspeed vandaag de lancering van Lightspeed Payments voor Retail in Nederland en België aan. Lightspeed Payments is een gebruiksvriendelijke geïntegreerde betaaloplossing die het verwerken van betalingen en verkopen samenbrengt op één centrale plek. Terwijl BNPL-opties al langer beschikbaar waren voor webshops die gebruik maken van Lightspeed, is Lightspeed Payments vanaf vandaag ook beschikbaar.
“Betalingsverwerking is altijd al een prijzig en gefragmenteerd proces geweest voor ondernemers”, zegt Liam Crooks, Lightspeed’s Managing Director in Europa. “Het runnen van een winkel brengt veel verantwoordelijkheden met zich mee, en detailhandelaren hebben steeds meer behoefte aan een manier om hun digitale dienstverleners te consolideren. Lightspeed biedt een praktische en intuïtieve set van tools en services die deze pijnpunten te verlichten.”
“Lightspeed Payments helpt onze klanten de omzet uit hun offline en online inkomstenbronnen samen te brengen met één geïntegreerde betaaloplossing, waarbij ze ook gebruik kunnen maken van praktische ingebouwde tools voor rapportages en financiële administratie, rechtstreeks vanuit hun kassasysteem.”
Meer informatie over de nieuwe functionaliteiten van Lightspeed Payments is op de website te vinden.
——
Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Lightspeed door OnePoll, een onafhankelijk markt- en surveybureau. In totaal hebben 1.000 Belgische consumenten deelgenomen aan dit onderzoek.
——
Over Lightspeed
Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.
Lightspeed is opgericht in 2005 in Montréal, Canada, en staat tegenwoordig dubbel genoteerd op de New York en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD). Met teams in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, ondersteunt Lightspeed op dit moment midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen wereldwijd.
Voor meer informatie, zie lightspeed.nl and lightspeed.be
Volg ons op social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube en Twitter
——
Toekomstgerichte verklaringen
Dit persbericht kan toekomstgerichte informatie en toekomstgerichte verklaringen bevatten in de zin van de toepasselijke effectenwetgeving (‘toekomstgerichte verklaringen’). Toekomstgerichte verklaringen zijn verklaringen die voorspellend van aard zijn, afhangen van of verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden en worden aangeduid met woorden of woordcombinaties als ‘zal’, ‘verwacht’, ‘anticipeert’, ‘is van plan’, ‘plant’, ‘gelooft’, ‘schat’ of soortgelijke uitdrukkingen over zaken die geen historische feiten zijn. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management van de onderneming en houden inherent talrijke risico’s en onzekerheden in, bekend en onbekend, met inbegrip van economische factoren. Een aantal risico’s, onzekerheden en andere factoren kunnen ertoe leiden dat de werkelijke resultaten wezenlijk verschillen van de toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht, waaronder, naast andere factoren, de risicofactoren die worden genoemd in onze meest recente Management’s Discussion and Analysis of Financial Condition and Results of Operations, onder Risk Factors in ons meest recente Annual Information Form, en in onze andere deponeringen bij de Canadese effectentoezichthouders en het Amerikaanse Securities and Exchange Committee, die allemaal beschikbaar zijn op ons profiel op SEDAR (www.sedar.com) en op EDGAR (www.sec.gov). Lezers dienen deze en andere factoren zorgvuldig in overweging te nemen bij het nemen van beslissingen met betrekking tot de achtergestelde stemgerechtigde aandelen van Lightspeed en niet bovenmatig vertrouwen te stellen in toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn geen garanties voor toekomstige prestaties en hoewel toekomstgerichte verklaringen gebaseerd zijn op veronderstellingen die de onderneming redelijk acht, kunnen de werkelijke gebeurtenissen en resultaten wezenlijk verschillen van hoe ze zijn uitgedrukt of gesuggereerd worden in toekomstgerichte verklaringen van de onderneming. Behalve wanneer dit expliciet vereist is door toepasselijke wetgeving, wijst Lightspeed elke verplichting af om deze toekomstgerichte verklaringen bij te werken of te herzien als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins.