Het Nederlandse Maxxton en het Belgische Stardekk gaan fuseren. Beide bedrijven bouwen software voor de hotel- en hospitality-sector, maar bedienen verschillende uiteinden van de markt. Het private equity-fonds Fortino Capital, de hoofdaandeelhouder van de nieuwe groep, ziet de krachtenbundeling als een eerste stap in een internationaal verhaal.
Maxxton bouwt softwareoplossingen voor vakantie- en kortetermijnverhuur voor bijvoorbeeld vakantieparken en campings. Het bedrijf is begin deze eeuw opgericht en heeft klanten over de hele wereld, waaronder Roompot, EuroParcs en Castle Hospitality Group. De tools ondersteunen dit soort bedrijven bij alle dagelijkse bedrijfsactiviteiten, van operationeel management en reservaties tot financiële verrekeningen.
Stardekk van zijn kant biedt cloudgebaseerde reservatie- en managementsystemen aan, vooral op maat van kleine en middelgrote hotels, restaurants en b&b’s. Via hun systeem Cubilis kunnen hoteleigenaren bijvoorbeeld boekingen en reservaties beheren die via boekingssites binnenlopen.
Maxxton-ceo Jean-Pierre Mampaey gelooft sterk in de fusie. ‘Stardekk en Maxxton verwachten tegen 2021 meer dan vijf miljoen reservaties te beheren’, zegt hij. ‘Missie is om de Europese leider in hospitality cloud-oplossingen te zijn en te blijven, door autonome groei te combineren met gerichte add-on overnames. Om deze Europese uitbreiding te doen slagen, zal de focus liggen op integratie van de cloud-oplossingen en op de verkoopactiviteiten binnen de groep.’
Beide bedrijven blijven onder hun eigen naam actief, maar komen onder dezelfde holding terecht bij Fortino, te weten Hospitality Cloud Solutions.
‘Met Maxxton en Stardekk bedienen we het complete spectrum van de hospitality-markt’, aldus investment manager Arnaud de Vos. ‘We zien ook ruimte voor synergiën tussen de twee bedrijven, bijvoorbeeld qua commerciële leads. Maxxton heeft bijvoorbeeld ook een sterk uitgebouwde development-poot in India. Dat zijn zaken waar ook Stardekk van kan profiteren.’
Pen en papier
Dat de deal in de reissector in het midden van de Covid-pandemie valt, baart De Vos geen zorgen. ‘Covid maakt duidelijk dat hoteleigenaars en uitbaters van parken op de digitalisatie moeten inzetten’, zegt hij. ‘Er wordt in de sector nog veel met pen en papier gedaan, daar is dus nog stevige ruimte om te groeien. Bovendien zien we nu ook dat toerisme in eigen land door de pandemie een hoge vlucht heeft genomen en ook daar kunnen deze bedrijven op inspelen. Maxxton bijvoorbeeld heeft een absolute recordzomer achter de rug.’
Fortino Capital zal het management blijven ondersteunen in hun ‘buy-and-build’-strategie, onderstreept De Vos.