Tot op heden zitten veel persoonsgegevens verspreid over verschillende instanties en beleidsniveaus. Mijn Burgerprofiel wil hier een oplossing voor bieden. Het moet een ‘one stop shop’ voor burgers worden, die het beleidsniveau overschrijdt. Het project ‘Mijn Burgerprofiel’ is de tweede nominatie voor onze Computable Awards 2022 in de categorie IT Project of the Year in Public Market.
De toepassing is opgezet als een onlineprofielpagina waar burgers hun persoonlijke gegevens terugvinden die bij de overheid bekend zijn. En dit zowel op Vlaams, federaal als lokaal niveau. Een gebruiker kan online dossiers opvolgen, zijn gegevens inkijken, attesten downloaden, premies en vergunningen aanvragen, zijn eBox raadplegen, én doorklikken naar het specifieke reeds bestaande e-loket.
Evolutie
Mijn Burgerprofiel ging live in november 2018 en evolueerde verder. De covidpandemie maakte pijnlijk duidelijk waar er nog tekorten zaten in de digitale dienstverlening van de overheid, en vervolgens kwam Mijn Burgerprofiel in een stroomversnelling terecht. Zo hebben 4,9 miljoen mensen boven de 18 jaar of 46 procent van de gevaccineerden hun uitnodiging gekregen via Mijn Burgerprofiel.
Eind september 2021 waren de helft van de lokale besturen en ruim een derde van de Vlaamse entiteiten aangesloten. Vorig jaar werden ook de (federale) gegevens uit het Rijksregister zichtbaar, met als opzet om ook de federale data te ontsluiten.
Bestaande lokketten koppelen
Technisch gezien is Mijn Burgerprofiel een verzamelnaam voor een front met verschillende onderliggende bouwstenen. Dat betekent dat Vlaamse entiteiten en lokale overheden beschikken over een vrij te gebruiken toolbox van loketfunctionaliteiten. Hen wordt de gepaste combinatie van bouwstenen aangeboden. ‘Lokale besturen worden geconfronteerd met een veelheid aan softwaretoepassingen voor de digitale afhandeling van hun divers takenpakket. Maar deze pakketten beschikken zelden over een front luik naar de burger’, klinkt het bij de initiatiefnemers.
Bestaande e-loketten worden niet overbodig, maar gekoppeld. Voor nieuwe e-loketten zouden daarmee omvangrijke investeringen vermeden kunnen worden door gebruik te maken van die bouwstenen. Toerisme Vlaanderen kon bijvoorbeeld dankzij Mijn Burgerprofiel de kostprijs voor hun end-to-end oplossing reduceren tot 30 procent van het initieel ingeschatte budget.
Waarom de nominatie?
Naast (kost)efficiëntie is er het feit dat de gebruiker/burger centraal staat. De toepassing is zoveel mogelijk opgebouwd vanuit de logica van de gebruiker, en volgens thema’s als: ‘u & uw gezin’, ‘woonst & vastgoed’, ‘werk & pensioen’, ‘belastingen & voordelen’ en ‘onderwijs en attesten’. De verschillende methodes om aan te melden op overheidsdiensten, zoals het intussen bekende Itsme, worden ook aangeboden.
Alle gegevens worden binnengehaald via de aangesloten diensten en automatisch gesorteerd onder het juiste thema. Het moet vermijden dat een burger van het kastje naar de muur wordt gestuurd, vooraleer bij hem of haar duidelijk is bij welke dienst (en op welk beleidsniveau) hij welk document of attest kan terugvinden.
Meer informatie over de Computable Awards en nominaties vindt u hier. Deze week worden werkdagelijks de vijf genomineerden in de categorie IT Project of the Year in Public Market bekendgemaakt. De winnaar komen we te weten tijdens vakbeurs Cybersec Europe op 11 en 12 mei 2022. U kunt zich gratis registreren voor het event.