De sector van wassalons lijkt op het eerste zicht niet de meeste digitale. Maar in Netezon kan je voortaan wel een was- of droogtoestel reserveren, een primeur in de sector.
Een halve eeuw na de introductie van zijn wassalons in ons land loodst Tom Van Horebeek van wassalonketen Netezon zijn bedrijf naar een digitale toekomst. Via een op maat gemaakte web-app kunnen bezoekers van de eerste van de bijna tachtig wassalons voortaan online betalen. Met als bedoeling dat de app verder wordt uitgerold. Het softwarebedrijf Peopleware uit Lier ontwikkelde de app.
Maar het gaat om meer dan betalen. Van Horebeek kan als uitbater de drukte in de wassalons monitoren en technische problemen vanop afstand detecteren. Dankzij de software is nu een goed inzicht in de piekbezetting van elk wassalon. Dat gecombineerd met de (vrijblijvend verzamelde) klantgegevens, maakt het mogelijk een goede spreiding te bekomen, door het aanbieden van promotionele acties op minder drukke momenten. ‘Zo kunnen gepensioneerden aangespoord worden om op weekdagen te komen wassen met behulp van speciale kortingscodes, om zo extra drukte in het weekend te vermijden’, klinkt het
Donsdekens
Klanten kunnen op hun beurt de web-app gebruiken om na te gaan of er toestellen beschikbaar zijn. Indien alle toestellen bezet zijn, kan de applicatie nabijgelegen wascentra voorstellen als alternatief. Er zijn via de applicatie ook bepaalde toestellen te reserveren, volgens Van Horebee een primeur binnen de sector. ‘Dat kan van nut zijn voor grotere droogkasten die specifiek gebruikt worden voor bijvoorbeeld donsdekens.’
Het digitale platform wordt eerst uitgerold in een aantal wascentra in Lier. Daarna zal het systeem in tien bijkomende wascentra uitgebreid worden, waarbij één wascentrum zelfs volledig cashfree zal zijn. ‘Ik wil de reacties afwachten en op basis daarvan de verdere stappen van dit digitale platform organiseren in alle wascentra’, stelt Van Horebeek.