Ik vond het een bizar zicht. Tientallen slachtoffers van phishing die voor het hoofdkantoor van de bank Argenta appels uitdeelden. Appels waar al een hap uit was gebeten, een verwijzing naar het appeltje voor de dorst uit het logo van de bank.
Allemaal waren ze als Argenta-klant het slachtoffer van phishing, spoofing of andere shit om iemand geld af te troggelen. Dat waren geen domme mensen. Ze kwamen eerlijk voor de camera vertellen hoe ze in de val waren getrapt. Eén dame zei dat ze 25.000 euro was kwijtgeraakt aan phishing. Zowat dagelijks ging tweeduizend euro van haar rekening op zestien dagen tijd.
Tegelijk was de actie voor het Argenta-gebouw de beste sensibiliseringscampagne die geen enkele overheidsdienst had kunnen bedenken. Deze burgers waren echt, en wonen bij wijze van spreken om de hoek.
Geen contact
Moet een bank alle schade die ze via phishing hebben geleden terugbetalen? Dat weet ik niet. Dat hangt ervan af. Maar wat me het meest tegen de borst stuit, is dat deze klanten eigenlijk geen gehoor kregen bij de bank. Ze hebben meermaals en tevergeefs getracht om Argenta te contacteren. ’s Avonds en in het weekend was er bijvoorbeeld niemand bereikbaar, waardoor slachtoffers verder hun geld van de rekening zagen gaan.
In cryptotijden zullen banken meer dan ooit hun relevantie moeten aantonen. Het argument van zo’n bank is vandaag vaak: ‘Ja, wat als je ondersteuning wil voor je crypto-rekening. Wie ga je bellen?’ Wel, bij Argenta konden ze alvast niemand bellen toen het geld van de rekening verdween.
Intussen hebben ze bij Argenta wel bijgestuurd. Sinds een maand of drie is er iemand de klok rond bereikbaar om phishing-gevallen te behandelen. Voor de klanten voor dat kantoor was dat ongetwijfeld too little, too late.
Digitaal parcours blijkt lastig
Ook al ben ik geen klant bij Argenta, ik heb het altijd een sympathieke bank gevonden. In de periode van het casinokapitalisme van vóór de financiële crisis, gingen zij niet mee met roekeloze deals waar collega’s Fortis en Dexia zich toen weleens aan bezondigden.
Maar tegelijk moeten we vaststellen dat Argenta toch best wel een lastig digitaal parcours rijdt. Ze hebben daarbij ongetwijfeld ook wel pech gehad, maar toch. Enkele maanden geleden gingen hun bankautomaten dicht uit angst voor hacking. Ruim twee jaar geleden ging een update gigantisch de mist in waardoor klanten niet meer mobiel of va internet konden bankieren. Dat was vervelend voor klanten en ook een pr-ramp van jewelste. Wekenlang beheerste die nefaste update het nieuws.
Net zoals het ook geen vrolijk beeld is als phishing-slachtoffers voor je deur appels uitdelen. De appel van de digitalisering smaakt wel heel zuur bij Argenta.