Datasilo’s zijn voor ieder type organisatie een bedreiging. De kans dat dit fenomeen zich met name voordoet bij grotere organisaties is weliswaar aannemelijker, maar ook kleine organisaties kunnen ermee te maken krijgen. In alle gevallen is het schadelijk, omdat het de onderlinge samenwerking beperkt en daardoor de concurrentieslagkracht van een organisatie negatief beïnvloedt.
Deze datasilo’s ontstaan gemakkelijk in organisaties waar vertrouwen ontbreekt of waar afdelingen niet (meer) gewend zijn om onderling goed te communiceren. Zij houden belangrijke informatie zo veel mogelijk binnen de eigen afdeling en doen er alles aan om data af te schermen voor andere afdelingen of bedrijfsonderdelen. Dat leidt op alle fronten tot slechte coördinatie, projecten die niet binnen tijd en budget blijven, suboptimale productontwikkeling en behoorlijke risico’s op het gebied van compliancy.
Zo meldde Veriday, een bedrijf dat zich richt op digitale marketing, dat 80 procent van de marketeers in een onderzoek aangaf dat datasilo’s binnen hun vakgebied het zicht op campagnes en klanten beperkt. Uit dit onderzoek werd ook duidelijk dat silo´s niet alleen bij grote bedrijven voorkomen. Kleine bedrijven gebruiken gemiddeld meer dan veertien verschillende systemen waarin data is opgeslagen.
Ambassadeurs en technologie
Wat is eraan te doen? Om te beginnen zal het nodig zijn om iedere individuele medewerker ervan te overtuigen dat het delen van gegevens meer oplevert dan het afschermen ervan. Daarbij is het van belang de voordelen van kennisdeling scherp voor het voetlicht te brengen: wie meer weet, kan meer doen. Kennisdeling schept kansen voor individuen en voor de organisatie als geheel. Werf in dit verband ambassadeurs die de boodschap van samenwerking verder verspreiden en een levend voorbeeld zijn van de positieve effecten van kennisdeling.
Zorg daarnaast voor de juiste technologie om samenwerking in de praktijk mogelijk te maken. Moderne cloudtechnologie kan hier een fundamentele rol spelen. Om te beginnen biedt een cloudplatform één versie van de waarheid, bijvoorbeeld op het gebied van productdata, prijzen of productontwikkeling. Alle medewerkers vinden hier eenduidige informatie. Daarnaast voorzien moderne cloudoplossingen ook in tools om efficiënte workflows te creëren, die de efficiency vergroten door medewerkers optimaal te ondersteunen in hun dagelijkse werk.
Een cloudplatform kan alle individuen en de bedrijfsonderdelen onderling verbinden en dat is precies wat nodig is in de connected wereld van vandaag. Security verdient in dit verband extra aandacht, omdat met name de public cloud zorgt voor potentiële toegang van serviceproviders of securitypartijen tot bedrijfsdata. Daarom zijn monitoring en toegangsaudits van belang. Gartner verwacht in dat verband een ontwikkeling van Data-centric Audit and Protection-oplossingen (DCAP).
Focus
Data centraliseren en combineren binnen een cloudplatform waar iedereen toegang toe heeft, helpt bij het creëren van echte focus op processen, op de markt en op klanten. Zo’n platform biedt de mogelijkheid om alle onderdelen van een organisatie – van finance en operations tot aan marketing en logistiek – onderling te verbinden. Door de inzet van een uniform datamodel is het vervolgens niet alleen mogelijk om efficiënter te werken, maar ook om scherper te rapporteren. Dat zijn meer dan voldoende argumenten om de transitie naar de cloud zo snel mogelijk in te zetten.
Jan Ronsse, managing directeur Oracle België en Luxemburg