Frank Robben, de topman van Smals, vindt dat ziekenfondsen in gebreke blijven met hun online en digitaal aanbod. Robben viseert met name de Europese ziekteverzekeringskaart. ‘Die wordt nog steeds op papier opgestuurd.’
Robben deed zijn oproep via een opmerkelijke post op sociale media. ‘Ruim de helft van de Belgen gaat jaarlijks naar het buitenland. In dat geval is het vaak raadzaam om over een Europese ziekteverzekeringskaart te beschikken’, stelt hij. ‘Ik begrijp geenszins waarom de Belgische ziekenfondsen de handen nog niet in mekaar hebben geslagen om dergelijke kaart op basis van een online aanvraag onmiddellijk in elektronische vorm ter beschikking te stellen.’
Volgens de topman zijn er oplossingen. ‘Met de eID of Itsme kan elkeen zich sluitend authentiseren en beschikt het ziekenfonds over alle informatie om dergelijke elektronische kaart onmiddellijk aan te maken.’
Vier dagen wachten
De manier waarop het vandaag gebeurt, vindt hij niet meer van deze tijd. ‘Ik stel vast dat een elektronisch aangevraagde kaart bij mijn ziekenfonds, in casu de Christelijke Mutualiteit, nog op papier wordt opgestuurd en na vier werkdagen nog altijd niet is verkregen. Ik kan uiteraard fysiek langsgaan bij een kantoor, maar wie doet dat nog? En hoe kan ik dat overigens doen als ik al in het buitenland ben en een onverwacht gezondheidsprobleem heb?’
De Smals-topman stelt dat hij naar eigen zeggen een groot respect heeft voor een goed werkend sociaal middenveld. ‘Maar dergelijk gebrek aan hedendaagse dienstverlening vind ik beneden alle peil. Ik durf erop te rekenen dat alle ziekenfondsen er samen voor zorgen dat er tegen het einde van dit jaar een webtoepassing en app ter beschikking is voor hun leden’, oppert hij. ‘Ik heb dit ook telefonisch en via mail aangekaart bij de Christelijke Mutualiteit, maar vooralsnog zonder afdoende reactie.’