Drie Belgische ziekenhuizen bieden vanaf nu duizenden patiënten de mogelijkheid om hun dossier in te kijken via een app. Op termijn moeten twintig ziekenhuizen van het Vlaams Ziekenhuisnetwerk meedoen, zo schrijft De Tijd.
De drie ziekenhuizen die de spits afbijten met Mynexushealth, zoals de app werd gedoopt, zijn het UZ Leuven Gasthuisberg en het AZ Groeninge uit Kortrijk, en het AZ Diest, die beide met Gasthuisberg geassocieerd zijn. Ze willen zo inspelen op de trend dat mensen bewust met hun gezondheid bezig zijn en expliciet vragen om hun dossier te mogen inkijken. In de app zijn onder meer doktersverslagen te vinden, maar bestaat ook de mogelijkheid om relevante documenten, berichten en brochures voor de patiënten te posten. Een en ander werd ontwikkeld door het it-team van Gasthuisberg, in samenwerking met it-dienstenleverancier Cegeka.
De doktersverslagen zullen zeven dagen nadat ze door de artsen zijn gevalideerd, beschikbaar komen. Op die manier kunnen moeilijke diagnoses of bepaalde belangrijke elementen eerst persoonlijk aan de patiënt uitgelegd worden. Voor de ziekenhuizen betekent Mynexushealth ook een verdere stap naar e-health. De app biedt immers ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld relevante vragenlijsten in te vullen en kan samenwerken met bepaalde stappentellers en bloeddrukmeters.
Beveiliging
Wat de beveiliging betreft, een cruciaal punt als het om patiëntendossiers gaat, heeft het ziekenhuis ervoor gekozen om tweetrapsauthenticatie in te zetten. Daarnaast is de software ook nagekeken door Intigriti, een Leuvense startup die gaten in de beveiliging opspoort.
Een probleem waar het elektronisch patiëntendossier mee kampt, is standaardisatie; die is er namelijk niet. De pure medische verslagen zijn wel te delen met andere ziekenhuizen via een overkoepelende hub, maar voor de rest vertrouwen de betrokken partijen op eigen systemen.
Het is een bijzonder interessant gegeven dit initiatief om deze eens naast de chaos van de Nederlanders te leggen die met tal van EPD’s bezig zijn. Er is eens een helder artikel geschreven door enkele leden van een denktank in Nederland, waar ook ik deel van uit maakte, inmiddels meer dan veertien jaar geleden.
De vraag die daar centraal stond was ‘Hoe ICT het best kan worden ingezet voor zorg en proces…’
Er waren enkele concrete uitgangspunten geformuleerd om er zorg voor te dragen dat ICT een toevoegende waarde had, zonder verzwaren van de bestaande processen.
– Het terugdringen dan wel automatiseren van proceshandelingen
– Het terugdringen van medische missers
– Het versnellen van bestaande handelingen en processen
– Het verhogen van de veiligheid van patiënten en processen
– Commercievrij
Hier is destijds het document EPD IT naar voren gekomen. Een volkomen commercievrij document dat met € 0,80 tot € 1,00 per verzekerde, miljoenen besparingen kon bewerkstelligen door het eenvoudig implementeren van een pas met chip en een kaartlezer, gevolgd door een landelijk protocol.
http://numoquest.nl/Chipcard en gezondheidszorg.pdf is de opvolging hiervan, eveneens volkomen vrij van commercie. Door gebruik te maken van een Liaison in het ziekenhuis die actief verzoeken tot toegang controleert, administreert en vervolgens op een beveiligde manier toe staat, kan men borgen dat patiëntendata alleen maar beschikbaar blijft voor hen die er rechtens toegang toe hebben.
Van de vele digitale toegangsmethoden weten wij, in Nederland tenminste, dat het gevaar aanzienlijk is dat commerciële entiteiten uiteindelijk toegang krijgen tot statistieken en patiëntendata, zonder dat daar een goed toezicht tegenover staat. En juist dat zou het failliet betekenen van om het even welk systeem dat toegang verschaft tot patiëntendata.