De komende tien jaar gaat Proximus drie miljard euro spenderen om de uitrol van glasvezel te versnellen. Volgend jaar wordt gestart met wat men noemt, het ‘Glasvezel voor België’-project. Het telecombedrijf wil binnen de tien jaar in staat zijn om 85 procent van alle bedrijven en de helft van alle gezinnen een glasvezelaansluiting aan te bieden.
Dichtbevolkte steden zullen een volledige dekking met glasvezel krijgen. Begin 2017 zal worden gestart met een stapsgewijze uitrol in zes agglomeraties: Antwerpen, Brussel, Charleroi, Gent, Namen en Roeselare.
Vooral het aansluiten van bedrijven blijft voor Proximus prioritair, omdat dit zakelijk meer zin heeft, stelt de operator. ‘Vanuit financieel en operationeel oogpunt is het zeker zinvol om fiber-to-the-business in dichtbevolkte stedelijke gebieden te combineren met de uitrol van glasvezel naar woningen, aangezien het de uitrol van fiber-to-the-home in deze zones tegen een aanvaardbare kostprijs mogelijk maakt.’
Toch zijn ook gezinnen enthousiast eens ze glasvezel in huis halen. ‘Uit de feedback van de eerste klanten die in nieuwe woonwijken op fiber-yo-the-home zijn aangesloten, blijkt dat glasvezelklanten de innovatie verwelkomen en algemeen gezien meer tevreden zijn. Ze zijn meer loyaal en nemen meer diensten af.’
Mensen die niet in dichtbevolkte gebieden wonen, zullen ook van de glasvezelexplosie profiteren, maakt Proximus zich sterk. Het bedrijf zegt te blijven investeren in zijn bestaande fiber-to-the-curb-netwerk, waarmee het glasvezel dichter bij de klant komt en de volgende vdsl-generatie een snelheidsboost krijgt.
Doortrekken
Vandaag heeft Proximus al 21.000 kilometer aan glasvezel liggen, het bedrijf behoort daarmee tot de top vijf wereldwijd. In regel worden de kabels echter maar doorgetrokken tot de optische verdeelkasten en niet tot bij de eindgebruikers. Voor professionele klanten gebeurt dat echter steeds vaker: ruim 80 procent van de bedrijventerreinen in België hebben nu al glasvezel. Meer dan 6000 professionele klanten maken er gebruik van.
‘Door drie miljard euro te investeren in de nationale uitrol voor een toekomstgericht netwerk van volgende generatie, bieden we onze klanten de mogelijkheid volop gebruik te maken van de opportuniteiten van het digitale tijdperk, en brengen we de download- en uploadsnelheden in België naar een ongezien niveau’, zegt Proximus-ceo Dominque Leroy. ‘Glasvezel biedt klanten de ultieme breedbandervaring om te surfen, te streamen, te gamen en te werken aan de snelheid van het licht.’
Leroy stelt nog dat met het komende programma gemiddeld elke minuut een extra woning op glasvezel aansluitbaar wordt.