Acht procent van de Belgen is het slachtoffer geweest van phishing. Twee derde van hen verwacht dat het niet bij één keer zal blijven. Dat blijkt uit een enquête van id-provider Itsme onder ruim duizend landgenoten. Daaruit komt ook naar voren dat zes op de tien Belgen liever geen data online delen.
Itsme peilde in zijn onderzoek naar hoe Belgen omgaan met en denken over privacy en security. Als de enquête al iets aantoont, is dat digitaal nu echt wel het nieuwe normaal is geworden. De meerderheid van de Belgen heeft geen bezwaren meer tegen het omzetten van traditionele activiteiten naar een online-versie. 61 procent wil maar liefst alles online kunnen doen. De resterende 39 procent vindt dat digitaal veel mogelijk is, maar houdt voor bepaalde activiteiten toch nog vast aan een fysieke interactie (bijvoorbeeld een bezoek brengen aan de dokter, een lening aangaan of een huis kopen).
Ruim de 56 procent van de bevraagde landgenoten zou overigens een verdere digitalisering van de administratieve procedures van hun gemeente of van de federale overheid ondersteunen. Denk aan het verkrijgen van documenten via internet en zelfs aan deelname aan referenda. En een duidelijke meerderheid (70 procent) zou zelfs de mogelijkheid verwelkomen om online de stemplicht te vervullen.
Tegelijk met de overstap naar een digitale wereld, stijgt ook de kans op cybercriminaliteit. Niet alleen hadden 8 op de 100 Belgen al met phishing te maken, twee derde van hen denkt ook dat dit soort criminaliteit alleen maar zal toenemen. En van de 92 procent Belgen die nooit met identiteitsfraude te maken had, is 65 procent er redelijk sterk tot absoluut van overtuigd dat het ook hen vroeg of laat overkomt.
De meerderheid van de ondervraagden is wel geïnformeerd over de juiste houding. 66 procent onder hen laat verdachte boodschappen ongeopend en verwijdert ze meteen. Voor 64 procent zal niet klikken op links in een e-mail die afkomstig is van een onbekende verzender. Hetzelfde percentage van de gebruikers blijft altijd alert en waakzaam wanneer ze een mail ontvangen of een pop-upvenster op hun scherm krijgen.
Privacy
Naast security blijft ook privacy een aandachtspunt. Bijna zestig procent van Belgen wil online geen persoonlijke data delen. Er bestaat weinig moeite met voornaam, geslacht, nationaliteit en vrijetijdsbesteding, maar gegevens delen die veeleer een privékarakter hebben, zoals familienaam, adres of inkomen, ligt moeilijker.
Wie vertrouwen we dan wel voldoende om er onze persoonlijke gegevens mee te delen? Om te beginnen de medische sector en de banken (76 procent zegt een groot tot een totaal vertrouwen te hebben), gevolgd door overheidsorganisaties (66 procent). Zo stellen de ondervraagden het bijvoorbeeld op prijs online geneesmiddelen te kunnen bestellen op basis van een elektronisch voorschrift. Hoe commerciëler de sector in kwestie wordt, hoe wantrouwiger onze landgenoten worden. Zo heeft amper 38 procent van de ondervraagden eerder wel tot een volledig vertrouwen in de grote spelers binnen de wereld van de e-commerce.