Het Leuvense Phished, dat werknemers opleidt cyberrisico’s en phishing te herkennen, krijgt een budgetinjectie. Jo Vandebergh (Bringme/Ertzberg) investeert een miljoen euro in het cybersecuritybedrijf, dat twee jaar geleden opgericht werd door zijn vroegere medewerker Arnout Van de Meulebroucke.
Phished is een online-platform met een maandelijks abonnement dat bedrijfsmedewerkers leert phishingmails te herkennen. Eenmaal aangemeld stuurt Phished op regelmatige basis phishingmails naar bedrijfsmedewerkers om hen zo op te leiden. Het bedrijf telt na twee jaar activiteit meer dan 250 klanten verspreid over België, Nederland en het VK. Phished is het geesteskind van Arnout Van de Meulebroucke (24). Die kwam met het idee voor het bedrijf omdat hij zich als informaticus ergerde aan de goedgelovigheid van internetgebruikers. Uit cijfers van Phished blijkt dat twintig procent van de respondenten zich een eerste keer laat vangen aan de gesimuleerde phishing-mails.
‘We merkten dat de weinige tools die medewerkers bewust moeten maken van phishing nog steeds handmatig werken. Dat proces hebben wij geautomatiseerd’, zegt Van de Meulebroucke. Met behulp van ai-toepassingen wist het bedrijf een repertoire van meer dan vijfduizend levensechte phishing mails op te bouwen.
Phished wil nu verder groeien dankzij de kapitaalsinjectie van Jo Vandenbergh, bekend als ceo van Bringme, een bedrijf dat virtuele receptie- en conciërgediensten aanbiedt. Phished is al aanwezig in het VK en Nederland en richt nu zijn pijlen op Duitsland en Frankrijk. Het wil dit jaar nog een tiental medewerkers in dienst nemen en neemt zijn intrek in de Leuvense kantoren van Bringme.