In tijden van massaal telewerk blijkt één op de drie middelgrote ondernemingen in België de kwetsbaarheid voor cyberaanvallen te onderschatten. Bovendien ontbreekt nog vaak een strategische benadering rond it.
Het Belgische it-bedrijf Cheops voerde een onderzoek uit naar it bij middelgrote bedrijven in België.
Volgens Cheops is het de eerste keer dat middelgrote bedrijven zijn bevraagd over hun huidige toestand van en plannen rond it. In totaal gaven 43 bedrijven een toelichting over de stand van zaken van it binnen hun organisatie. Dat maakt de studie natuurlijk eerder kwalitatief dan kwantitatief, al geeft het een goed beeld van wat er leeft inzake it.
‘Het onderzoek toont aan dat er bij middelgrote bedrijven nog veel ruimte is voor een meer strategische en ambitieuze aanpak van it in functie van business’, vat Geert Degezelle, ceo van Cheops, samen. De belangrijkste conclusies situeren zich op het vlak van cybercriminaliteit en digitale transformatie.
Cybercriminaliteit onderschat
Uit het onderzoek blijkt dat één op de drie Belgische bedrijven zich niet bewust zijn van hun kwetsbaarheid voor cybercriminaliteit. Deze bedrijven geven aan dat bedreigingen op vlak van cybersecurity ‘niet van toepassing’ zijn op hen.
‘Dit is enigszins problematisch, aangezien cybercriminelen vandaag geen onderscheid maken tussen sectoren of types van bedrijven. Elke onderneming kan dus een doelwit worden.’ Cheops wijst erop dat de risico’s op cybercriminaliteit vandaag meer op de loer ligt door de heersende coronacrisis. ‘Thuiswerken maakt het risico op cybercriminaliteit namelijk groter door onder andere de toename in phishing.’
Potentieel it onderbenut
Het onderzoek toont verder ook aan dat meer en meer middelgrote bedrijven in België overtuigd zijn van de noodzaak van digitale transformatie. Tegelijkertijd toont de studie aan dat er nog veel ruimte is voor een meer strategische en ambitieuze aanpak van it in functie van business. Zo blijkt dat middelgrote bedrijven het liefst zo snel mogelijk hun investering in it willen terugverdienen.
Bovendien zien ze it nog te vaak louter als ondersteuning voor hun bestaande business of als manier om kosten te besparen, dus niet als een katalysator voor nieuwe producten of services. ‘Deze aanpak kan op korte termijn nuttig en efficiënt zijn, maar zorgt er op de lange termijn voor dat veel middelgrote bedrijven het volle potentieel van it onderbenut laten.’