De coronapandemie heeft een impuls gegeven aan de digitale dienstverlening van Europese overheden. België scoort qua digitalisering en penetratiegraad van digitale overheidsdiensten zeer dicht bij het Europees gemiddelde. Het aantal online gebruikers kan nog wel een stuk omhoog.
Dit blijkt uit de eGovernment Benchmark 2021. Capgemini publiceert deze studie jaarlijks voor de Europese Commissie. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met IDC en Politecnico di Milano.
Zo’n 85 procent van de overheidsdiensten is online. Circa 34 procent van de onderzochte diensten is online beschikbaar voor niet-Belgen, bijvoorbeeld door websites ook in het Engels aan te bieden.
Qua digitale vaardigheden en kwaliteit van de dienstverlening zit België iets boven het gemiddelde. De openheid is daarentegen lager. De uitrol en kwaliteit van de breedband-infrastructuur (connectiviteit) scoort iets onder het EU-gemiddelde. Maar de digitalisering van de privésector zit daar ver boven.
Malta, Estland, Denemarken zijn de koplopers in Europa als het gaat om digitale dienstverlening. Ook Finland, Oostenrijk, IJsland, Luxemburg en Portugal hebben een voorsprong. Nederland staat negende.