Bij ING verdwijnen ongeveer 7000 banen. De reorganisatie treft vooral Nederland en België, waar respectievelijk 2300 en 3500 voltijdbanen verdwijnen. De bank zet scherp in op de digitalisering van dienstverlening. Daardoor verdwijnen duizenden banen. Tegelijkertijd wordt achthonderd miljoen euro gestoken in digitalisering om de bank te transformeren van kantorenbank naar digitale bank.
‘Onze klanten worden steeds digitaler en bankieren meer en meer via mobiele apparatuur. Wereldwijd zijn hun behoeften en verwachtingen hetzelfde, en zij verwachten van ons dat wij net zo snel als bedrijven in andere sectoren gebruikmaken van nieuwe technologieën’, schrijft de bank in een toelichting op de reorganisatie. De bank reserveert één miljard euro voor de reorganisatie. Dat bedrag zal in het vierde kwartaal van 2016 op de balans staan. Het schrappen van de banen moet vanaf het jaar 2021 leiden tot een jaarlijkse kostenbesparing van negenhonderd miljoen euro.
Naast de reorganisatie kondigt de bank een investering van achthonderd miljoen euro. Het geld gaat naar de ingezette transformatie van kantoorbank naar digitale bank. Om de klantbeleving verder te verbeteren en de groei van het aantal klanten en kredietverlening te versnellen, wordt fors ingezet op ict-vernieuwingen.
ING wil wereldwijd migreren naar één digitaal bankplatform waarin infrastructuur-, data- en ondersteunende functies voor landen en divisies gestandaardiseerd worden. De bank: ‘Van 2016 tot 2021 beogen we achthonderd miljoen te investeren in deze digitale transformatie, waarbij we een gemakkelijk uit te breiden platform bouwen om tegemoet te komen aan aanhoudende commerciële groei, een verbeterde klantbeleving en snellere levering van nieuwe producten.’
Externe leveranciers
Uit een toelichting van ceo Ralph Hamers blijkt dat de bank een deel van de werknemers vervangt door externen: ‘Het is onvermijdelijk dat de vandaag aangekondigde maatregelen en intenties significante gevolgen kunnen hebben voor veel van onze collega’s. Het betekent dat een aantal functies aanzienlijk zal veranderen Het zou kunnen betekenen dat de locatie van de functie verandert. En het zou kunnen betekenen dat de functie in de toekomst verdwijnt. Al met al zouden hierdoor in de komende vijf jaar ongeveer 7000 functies kunnen worden geraakt, waaronder 950 posities die vervuld worden door externe leveranciers’, aldus Hamers.
De voltijdbanen verdwijnen als gevolg van het aangekondigde geïntegreerde bankplatform en functies die verdwijnen door programma’s op het gebied van it, operations, wholesale (grootzakelijke) banking en verschillende staffuncties. De bank: ‘Tegelijkertijd zullen we nieuwe collega’s aantrekken bij die bedrijfsonderdelen waar de groei naar verwachting zal versnellen dankzij onze plannen om nieuwe klanten aan te blijven trekken en de kredietverlening uit te breiden.’ Het gaat dan bijvoorbeeld om ict-functies. Op dit moment zijn 51 van de 140 openstaande vacatures bij ING Nederland ict-vacatures.
België en Agile
België wordt opvallend hard getroffen in de aangekondigde reorganisatie. De bankorganisatie is daar op dit moment minder ingesteld op de digitale weg die ING is ingeslagen. Om het netwerk van bestaande kantoorvestigingen efficiënter te maken, worden kantoren van ING en Record Bank samengevoegd. ING: ‘Tegelijkertijd gaan we in Nederland een aantal ondersteunende functies verder optimaliseren. Bij het voorgenomen programma wordt gebruik gemaakt van de ervaring die is opgedaan met eerdere succesvol verlopen grootschalige it-projecten en de agile-werkmethode die in Nederland is geïntroduceerd.’
ING
Bij ING Bank werken nu 52 duizend mensen, van wie 14.700 in Nederland. In 2008 werkten bij de hele ING Groep nog 125.000 mensen (fte’s), van wie 50.000 bij het verzekeringsbedrijf. De Volkskrant becijferde dat sindsdien het aantal werknemers bij de bank is teruggelopen van 75.000 naar 52.000 – een verlies van 23.000 fte’s.
Banken hebben het zwaar, met de opkomst van digitale dienstverlening en de concurrentie van branchevreemde partijen die zich op het betaalverkeer richten, zijn veel organisaties hard aan het saneren. Eind 2015 maakte Rabobank bekend 9000 banen te schrappen.
De ontwikkeling waarin er bij banken banen verdwijnen door digitalisering is al een aantal jaren aan de gang. Bank en verzekeraar SNS Reaal schrapte in 2008 zo’n 10 procent van het personeelsbestand omdat steeds meer diensten via de website werden afgehandeld.