Ruim de helft (58) procent van de Belgische kmo’s beschikt over een eigen website. Hiermee loopt België flink achter op andere Europese landen. Dat blijkt uit onderzoek van Sortlist dat de digitalisering van vijfhonderd kmo-bedrijven in België, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Nederland in kaart bracht.
Belgische kleine of middelgrote organisaties scoren in het onderzoek het slechts op het vlak van digitalisering. 42 beschikt niet over een bedrijfswebsite. Ook Frankrijk en Spanje brengen het er niet best van af: daar is 34 en 33 procent online onvindbaar via een eigen website. Duitsland scoort het beste: bij slechts 22 procent van de kmo’s ontbreekt een website, gevolgd door Nederland (25 procent).
Meest genoemde reden om niet over een website beschikken, is doordat het niet als nuttig wordt gezien binnen de sector waarin de kmo actief is. Ook wordt social media als alternatief gezien.
Verder blijkt uit de studie dat 38 procent van alle kmo’s van mening is dat de website mobielvriendelijk(er) moet zijn. In België wil 42 procent een mobielvriendelijke website realiseren.
Een tweede topprioriteit van Europese kmo’s is kwalitatieve contentcreatie (28 procent). De reden hiervoor is dat kmo-bedrijven dankzij content het vertrouwen van hun klanten kunnen vergroten, de conversie van hun website kunnen verhogen en nieuwe bedrijfsmodellen kunnen ontdekken. Voor Belgische kleine of middelgrote organisaties is dit echter geen prioriteit. Hier ligt de nadruk op de veiligheid van de navigatie.
Tot slot overweegt slechts zeventien procent van de bedrijven om de website te verbeteren op het gebied van seo.