Havenbedrijf Sea-Invest in Gent is het slachtoffer geworden van een cyberaanval, die intussen meerdere bedrijven uit de sector treft. Zo’n aanval raakt hen in de kern en kost al snel tientallen miljoenen euro’s.
Bij de havenoperator werken sinds enkele dagen een groot deel van de computers niet meer. Daardoor liggen alle activiteiten op de terminals wereldwijd zo goed als plat. Dit alles door een cyberaanval.
Sea-Invest is geen kleine jongen. Het bedrijf is is een van de grootste terminaluitbaters ter wereld voor bulk- en stukgoederen, fruit en voeding, brandstoffen en containers. Het bedrijf telt 5.500 werknemers en is actief in 24 havens in acht landen.
Het Gentse bedrijf wil geen commentaar geven op het vooral. Wie op de website van Sea Invest gaat kijken vindt bij de rubriek ‘actualiteit’ een laatste bericht over investeringen in Ivoorkust.
De perikelen duiken, naast Sea-Invest zelf, intussen breed op in de hele sector. Zo gingen de voorbije dagen ook Hamburgse Marquard & Bahls en Mabanaft, twee grote Duitse logistieke bedrijven, grotendeels plat door een cyberaanval.
Nieuw is het fenomeen van cybercriminaliteit niet in de haven. Zo viel onlangs in Antwerpen rederij CMA CGM nog ten prooi aan ransomware. Het was de zoveelste rederij en havenbedrijf dat ermee te maken kreeg.
Oponthoud
Beveiligingsexpert Eddy Willems van G Data ziet in de haven- en logistieke sector een interessante sector voor een cyberaanval. ‘Want er gaat veel geld in om en elk klein oponthoud kan een bedrijf veel geld kosten’, vertelde hij aan VRT. Bovendien werken deze bedrijven erg decentraal, wat extra uitdagingen geeft inzake it-beveiliging.
De sector heeft de impact van cyberaanvallen de voorbije jaren ook aan den lijve moeten ondervinden. Bekend voorbeeld is logistiekgigant Maersk, dat ook activiteiten ontplooit in de Rotterdamse haven en vijf jaar geleden getroffen werd door de NotPetya-malwareaanval. Het bedrijf berekende de financiële impact van de aanval nadien op om en bij de tweehonderd miljoen euro.