In Brussel is Athumi, de nieuwe naam van het Vlaams Datanutsbedrijf met veel feestgedruis gelanceerd door minister-president Jan Jambon. Het wil tegen eind dit jaar zo’n 5.000 bedrijven optekenen, goed voor 1 miljoen transacties.
Er daagden zo’n 300 gasten op, vooral uit de it-biotoop, die nieuwsgierig uitkeken naar wat het Vlaams Nutsbedrijf echt zal worden. Dat richt zicht onder de nieuwe naam Athumi op burgers die kiezen voor een datakluis waarin ze al hun persoonlijke data kunnen opslaan, maar het zijn vooral ondernemingen die de toepassingen zullen aanbieden. Er zouden al zo’n 10 partners opgetekend zijn waaronder het eerder aangekondigde Randstad. Nieuwe spelers zijn Doccle, Microsoft en Mobile ID met de itsme applicatie. Die bedrijven kunnen oplossingen aanbieden aan burgers. Zo loopt er een pilootproject met Randstad waarbij diploma’s van potentiële interim-werknemers in een beveiligde datakluis kunnen bewaard worden. In de komende weken moet daar een commercieel akkoord rond uitgewerkt worden want het is de bedoeling dat Athumi zelfbedruipend wordt.
De overheid wil met de technologiepush van Athumi een aanzet geven want het is de bedoeling dat ook andere bedrijven instappen. Vlaanderen investeert er 20 miljoen euro in en tegen 2026 moet het break-even zijn. Minister-president Jan Jambon maakte zich wel sterk dat Athumi een ‘primeur is voor Europa, zelfs voor de wereld en dat men van overal komt kijken wat Vlaanderen nu precies doet’.
Bij de lancering werd de naam Athumi onthuld maar wat het precies betekent werd niet vrijgegeven. Via ChatGPT werd gevraagd naar een geschikte naam die nog niet gebruikt is in de it-sector (Athumi is ook de naam van een Italiaanse wijnsoort uit Lazio).