Atos en TCS voeren de lijst aan van it-uitbesteders met de hoogste tevredenheid in ons land. Ook Computacenter en Telenet scoren goed.
De cijfers komen uit het rapport ‘Whitelane 2020 It Sourcing Study’ over klanttevredenheid in België en Luxemburg. Het bureau Whitelane Research doet het onderzoek elk jaar en dit over zes categorieën van sourcingspelers en deals: applications, infrastructure, network & telecommunications, end-user services, cloud software & infrastructure cloud platforms.
De lijst van tevredenheid van it-sourcers (zie grafiek) gaat over de eerste vier categorieën, dus buiten de cloudsoftware en -infrastructuur. Bij de hoogste in de lijst behoren, naast Atos, TCS, Computacenter en Telenet, ook Cegeka, Delaware, Gfi (RealDolmen), Cronos en Deloitte.
Afkomst en kernactiviteit vormen dus geen beletsel om hoog te eindigen in de lijst. ‘Eigenlijk kan elke outsourcer, van welke soort ook, goed scoren inzake klantentevredenheid’, vertelt Jef Loos, topman bij genoemd onderzoeksbureau.
Minder geslaagde overnames
Lager op de lijst, en met een minder resultaat dan het gemiddelde, vinden we namen als Proximus, IBM, GTT (Interoute) en Verizon. Getronics sluit de lijst af, daar waar het bedrijf zich enkele jaren geleden nog in het bovenste deel van de lijst bevond. Een minder geslaagde strategie, mede door overnames, zou volgens Loos aan de basis liggen van hun staartpositie.
De jaarlijkse ‘Whitelane It Sourcing Study’ wordt door Whitelane Research uitgevoerd bij ruim 210 toonaangevende bedrijven in België en Luxemburg. Hierbij wordt aan cio’s, cfo’s of hun rechtstreekse collega’s gevraagd om 37 aanbieders van it- en cloudserviceproviders te beoordelen.
Vrijdag gaan we op Computable in de achtergrondrubriek ‘Visterin Verdiept’ gedetailleerd in op de trends rond it-outsourcing in België