ING is de eerste bank in België die itsme aan haar klanten aanbiedt, de nieuwe digitale identiteit die alle wachtwoorden op het web vervangt. Een eerste groep cliënten die al een profiel aanmaakten, kunnen de eerste toepassingen testen.
Itsme werd eind mei van dit jaar aangekondigd en vervangt, onder meer, de kaartlezer die veel banken tot nu toe inzetten om verrichtingen te ondertekenen. De app werd ontwikkeld door de vier grootbanken (ING, Belfius, KBC en BNP Paribas Fortis), in samenwerking met Proximus, Telenet en Orange en met de steun van de federale overheid.
ING is nu de eerste bank die itsme ook daadwerkelijk aanbiedt. De drie andere grootbanken zullen allicht snel volgen. Op termijn is het de bedoeling dat naast bankverrichtingen ook andere elektronische toepassingen via itsme verlopen, zoals het aanvragen van overheidsdocumenten of het nakijken van de pensioenberekening op mypension.be.
‘In de huidige mobiele en digitale wereld streeft ING België voortdurend naar een verdere vereenvoudiging van het beheer van de financiën van onze klanten’, zegt Filip Rombouts, general manager Digital Channels. ‘De ondersteuning van itsme was een volgende stap in dit streven. De app en het aanbod van diverse toepassingen aan onze business en particuliere cliënten maken de ING Card Reader overbodig. De smartphone wordt de mobiele kaartlezer van de toekomst. Hiermee helpen wij ons cliënteel om een stap voor te blijven in het leven en op zakelijk vlak.’
Op basis van de feedback van de eerste groep cliënten worden de functionaliteiten in itsme aangepast en verbeterd. Vanaf medio september wordt het aanbod verder uitgebreid en worden alle home- en businessbanking cliënten van ING België uitgenodigd om – geheel vrijblijvend – hun itsme-profiel aan te maken.