De webshop van Carrefour Belgium is zwaar verstoord. Veel klanten kunnen geen online bestelling plaatsen ten gevolge van aanpassingen aan de it-systemen. De problemen zouden lang kunnen aanslepen. Ze komen voort uit het faillissement van de Canadese softwarespecialist Food-X Technologies. Met dat bedrijf werkt Carrefour namelijk samen.
‘Onze aanpassingen aan de interne systemen vragen meer tijd. Het is voorlopig niet meer mogelijk om uw boodschappen online te bestellen. Ondertussen kan u zeker nog terecht in onze winkels’, is de mededeling als we via de website van Carrefour België wat drank en voeding willen bestellen. Maar dat zal, wat die online bestelling betreft, dus niet voor meteen zijn.
Tot begin 2023
Volgens een antwoord van de klantendienst die vakpublicatie Retail Detail contacteerde, zouden de problemen zelfs tot begin volgend jaar kunnen duren. Pas tegen dan zou de website terug volledig operationeel zijn. ‘Voorlopig hebben we de capaciteit van de webshop teruggeschroefd in afwachting van de go live van nieuwe warehouse management software, voorzien voor inderdaad begin 2023’, aldus de woordvoerder.
Let wel, sommige klanten kunnen wel bestellen. Maar of dat gaat, hangt af van je regio. Zo zou klanten uit de driehoek Antwerpen-Gent-Brussel voorrang krijgen. En ook met de zogenaamde personal shopper dienst ‘ShipTo’ zou bestellen mogelijk zijn, maar handig is natuurlijk anders.
Belgische testcase
De problemen hebben rechtstreeks te maken met het faillissement van de Canadese softwarespecialist Food-X Technologies, een saas-aanbieder die zich specialiseert op de retailsector. Carrefour werkt er sinds twee jaar mee samen. Maar diens moederbedrijf gaf begin dit jaar al blijk van financiële problemen ten gevolge van de coronapandemie.
Het is overigens opvallend dat de Franse retailer voor zijn digitaliseringsplannen herhaaldelijk uitpakte met een aantal ‘new kids on the block’ als het gaat om zakelijke technologie. Kleinere spelers, maar ook grote jongens. Zo ging Carrefour ook al in zee met Meta, Uber en met Google.
Maar de samenwerking met Food-X Technologies liep dus niet bepaald zoals verhoopt. De problemen zijn extra pijnlijk voor de Belgische vestiging van de warenhuisketen. Carrefour Belgium kreeg indertijd de primeur om het systeem van de softwareaanbieder te installeren en gebruiken, als testcase voor de hele groep. Tot dusver niet echt een geslaagde test.