Het verder digitaal vernieuwen van Tour de France, tijdens de race, tijdens de uitzendingen én op apps en sociale media. Met die insteek is het Japanse ict-concern NTT een hernieuwde partnerschap aangegaan met Amaury Sport Organisation (ASO), organisator van ’s werelds beroemdste wielerronde. De samenwerking – in 2015 geïnitieerd door Dimension Data, inmiddels opgegaan in NTT – geldt tot en met 2024.
Het nieuwe contract moet de ‘kersverse’, wereldwijd opererende technologieserviceprovider de ruimte geven nieuwe innovaties aan de wielersport toe te voegen. Daarbij ligt de sleutel in data. Juist daarmee, aldus een persverklaring, is ‘de kijkervaring van wielerfans compleet te veranderen’. Ook moet de data-gedreven inzet van geavanceerde technologieën een nieuwe generatie fans aan het sportevenement binden.
De tour van dit jaar, die deze week in Brussel de start van de 106de editie beleefde, geldt daarvoor als proeftuin. Meer precies, een aantal nieuwe technologische features is middels testen en implementaties tijdens de 2019-editie voor het voetlicht gebracht.
Machine learning
De wakkere kijker is het niet ontgaan dat de internationale televisie-uitzendingen verrijkt zijn met illustraties, grafieken en 3D-kaarten van de live-situatie. Minder zichtbaar zijn de testen met augmented reality (ar) die op de achtergrond plaatsvinden en de opmaat zijn van hoe thuiskijkers de race in de toekomst zouden kunnen volgen.
Baanbrekend evenwel is de proef met Le Buzz, een machine-learning-model dat bewegingen binnen het peloton analyseert om ontwikkelingen te voorspellen, zoals de kans op valpartijen, het uiteenvallen van het peloton of een vergelijkbare verandering in de dynamiek van de koers. In het verlengde hiervan ligt Catch the Break, een uitbreiding (lees toevoeging van afzonderlijke machine-learning-modellen) van #NTTPredictor, waardoor het voor zijn voorspellingen nog meer rekening houdt met de individuele strategieën die op verschillende momenten in de race voorkomen.
Hart van de operatie is de Big Data Truck. Via het mesh-netwerk verwerkt dit mobiele centrum miljoenen gegevenspunten per minuut, organiseert en distribueert deze via de NTT-cloud naar een wereldwijd team van technologen, datawetenschappers en marketeers om het verhaal van de Tour de France te vertellen en de kijkervaring naar en hoger niveau te brengen.
All-in-one
Yann le Moenner, algemeen directeur van ASO, brengt in herinnering dat NTT (c.q. Dimension Data) de manier waarop fans de tour volgen, via diverse media en vanaf verschillende locaties, altijd al heeft verrijkt. ‘Gezamenlijk hebben we de digitalisering van de Tour de France een boost gegeven om jonge fans aan te trekken. Via een nieuwe mobiele app, een all-in-one digitaal platform waarop fans de koers in realtime volgen (Race Center) en via @letourdata, vertellen we het verhaal van de race met data.’
‘Dankzij het realtime-analytics-platform van NTT’, vervolgt de ASO-baas, ‘en onze ‘contentfabriek’ kunnen we elk jaar gemiddeld tweeduizend exclusieve contentstukken produceren. Nieuwe toevoegingen zoals grafieken, 3d-kaarten en een interactief ‘palet’ geven nog eens extra kleur aan de Tour.’
In de toekomst willen NTT en ASO ook connected services ontwikkelen voor toeschouwers langs de weg, genaamd smart outdoor stadium. Bovendien gaan de twee partijen zich richten op nieuwe technologie om de toekomst van fietsen te innoveren, voornamelijk rondom smart cities.
Over NTT Ltd
Nippon Telegraph and Telephone Corporation (NTT) NTT Ltd. is een recente fusie van de drie grote onderdelen NTT Security, NTT Communications en Dimension Data, en hun dochterondernemingen. Het Japanse concern is actief op het gebied van cloud en managed it-services en telt veertigduizend werknemers, verdeeld over 57 landen.