‘Wie Belgisch koopt, steunt onze economie en draagt zorg voor zijn eigen buurt. Bij kleppers als Bol.com vloeit al het geld naar het buitenland.’ Dat schrijft Wouter Torfs, samen met nog vier andere Belgische bedrijfsleiders, in een open brief die verscheen in Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.
Vijf Belgische ceo’s – Luc Van Mol (ZEB), Grete Remen (Damhert), Wouter Torfs (Torfs), Frans Colruyt (Colruyt) en Bart Claes (JBC) – hebben een opmerkelijke open brief gepubliceerd. Daarin roepen ze Belgische consumenten op om goederen te kopen op Belgische websites van Belgische bedrijven.
De directe aanleiding voor de brief is een artikel in Twinkle, een magazine over e-commerce. Het blad stelde een top 100 op van de grootste webshops in ons land. Pas op nummer zes duikt daar een eerste Belgisch bedrijf op: Vente Exclusive. Zes bedrijven in de top 10 zijn buitenlands; zeven als je weet dat Vanden Borre eigenlijk in Franse handen is.
De brief is bedoeld om eigen ondernemers te steunen, stelt initiatiefneemster Grete Remen (tevens N-VA-parlementslid). Belgische bedrijven spijzen de staatskas door hier belastingen te betalen waarmee ons onderwijs en sociale zekerheid wordt gefinancierd. Remen contacteerde eerste Wouter Torfs, die daarna de andere ceo’s bij elkaar bracht.
Volgens sectorfederatie Comeos gaat bijna 54 procent van de omzet in online-handel in ons land naar het buitenland. Dat aandeel stijgt ook.
Gino Van Ossel, retailexpert van Vlerick Business School, heeft begrip voor de actie, maar beantwoordt ook de vraag waarom er geen Belgische km2 Bol.com of Coolblue bestaat: ‘We hebben ons de kaas van het brood laten eten’.