Na performance-problemen kort na de lancering, is de digitale identiteits-app Itsme volop beschikbaar. Maar is er – zowat één maand na aankondiging – ook interesse voor de Belgische app?
De Belgische app is een initiatief van Belgian Mobile ID, een initiatief van vier Belgische banken (Belfius, BNP Paribas ING, KBC) en drie telecombedrijven (Orange, Proximus, Telenet). Itsme biedt een nieuwe manier om veilig in te loggen bij online-diensten. Het vervangt de nood aan een kaartlezer en het gebruik van talloze logins en wachtwoorden.
Eind mei werd de Itsme-app publiekelijk gemaakt. Maar dat was een nogal hobbelige start, want hij ging meteen na de lancering volledig uit de lucht. Geen securitykwestie, maar problemen met de performance, zo klonk het.
55.000 downloads
In elk geval blijkt er zeker enige interesse voor de app en het concept. ‘Wij staan nog maar aan het begin van de uitrol. Toch noteerden we al 55.000 downloads van Itsme’, vertelt Kris De Ryck, ceo van Itsme. De grote media-aandacht bij de lancering heeft hiervoor zeker meegespeeld.
Toch is het nog veel te vroeg voor een evaluatie. De grote doorbraak verwacht De Ryck binnen enkele maanden. ‘Effectieve tractie verwachten we pas bij het live gaan van een aantal grote use cases na de zomer’, klinkt het.
Een beperking waar Itsme voorlopig tegenaan botst, is de eID-kaart. Wie geen klant is bij de vier deelnemende banken, kan enkel maar een Itsme-identiteit aanvragen met de eID, maar die koppeling is er nog niet.
Die was eerst voor juli aangekondigd, maar schuift wat naar achteren. ‘Het ondersteunen van de activatie met eID-kaart is gepland in onze augustus-release, tezamen met een aantal andere kleinere productoptimalisaties’, stelt De Ryck.