Stéphane Jamoulle is sinds zes maanden aan boord van Apple-specialist Switch als directeur verantwoordelijk voor het b2b-segement. Hij wil Switch sterker positioneren als volwaardig it-bedrijf bij ondernemingen én de huidige b2b-omzet van veertig miljoen euro verdubbelen binnen de vijf jaar.
Jamoulle kan bij Switch zijn jarenlange b2b-ervaring bij Xerox voluit uitspelen. Bij Xerox was hij onder andere verantwoordelijk voor alle strategische deals en allianties in Centraal en Noord-Europa. Switch is vooral gekend in de retailsector, telt 29 winkels en 320 werknemers, goed voor een omzet rond de 160 miljoen euro. Daarmee staat het in de top-25 van de grootste it-ondernemingen in ons land.
De b2b-afdeling telt een dertigtal medewerkers en heeft zowel kmo’s als grote klanten in de financiële en commerciële sector. Ook het onderwijs is een belangrijk segment waar iPads steeds meer hun weg vinden in de digitale klas. Het staat voor een belangrijk deel van de b2b-omzet.
Jamoulle ziet voor de b2b-afdeling een sterke rol in consultancy en services. ‘Wij kunnen de one-stop-shop zijn en alle it-diensten leveren inclusief security bij kmo’s of audits en expertise aanbieden in bestaande it-afdelingen.’ Daarmee komt het deels ook in het vaarwater van grote integratoren zoals Dimension Data en Econocom.
Dat er nog groeiruimte is, spreekt voor zich. Apple heeft naar schatting zo’n 20 procent van de pc-bedrijfsmarkt. Enkele grote spelers zoals IBM hebben recent hun volledige pc-park vervangen door Apple. Een van de argumenten was het volledige cloudmanagement en de total cost of ownerschip (tco). Jamoulle is dan ook optimistisch over de toekomst en ziet samen met Switch de verdubbeling van de omzet binnen de vijf jaar een haalbare kaart.