‘Dit is de beste periode ooit voor een chief information officer. De toenemende digitalisering biedt zoveel kansen.’ Dat bevestigde Wabco-cio Peter Bal nog eens op het jongste CIO Forum. Maar UCB-cio Herman De Prins waarschuwde dat je in de eerste plaats een strategie moet uitwerken én voor leadership moet gaan. ‘Meer dan 60 procent van de investeringen in digital is weggegooid geld’.
Uit de jongste studie van Deloitte blijkt dat digitale technologie de komende jaren de grootste impact zal hebben op de job van de cio. Die geeft ook aan dat het budget voor digitale projecten in de komende twee jaar met 10 procent zal toenemen. Maar in datzelfde rapport staat ook dat nog heel wat cio’s zich in een ‘trusted operator’ modus bevinden. Ze zorgen ervoor dat de systemen, SAP, Oracle, IBM, Microsoft…, blijven draaien. Niet meer, ook niet minder.
‘Cio’s zijn veel te lang op de achtergrond gebleven. Ze moeten in de keuken staan, daar waar het gebeurt’, aldus Peter Bal. Opvallend is dat de meeste Belgische cio’s dat ook wel willen. Twee op de drie ziet hun toekomstige rol als een ‘business co-creator’. Digitale projecten, vaak direct gelinkt met de eindgebruiker en eindklant zullen daar zeker een rol bij spelen.
Grote kloof
Maar uit diezelfde studie blijkt toch dat er nog een heel grote kloof gaapt. Meer dan veertig procent van de cio’s is helemaal niet betrokken bij het opzetten van technologische platformen voor de eindgebruikers van de onderneming. Minder dan de helft ontwerpt producten en diensten die rechtstreeks linken naar de klanten.
Dat duidt er ongetwijfeld op dat nog heel wat cio’s niet betrokken zijn bij de businessstrategie en prioriteiten. Herman De Prins, cio van het jaar, is dat duidelijk wel. Volgens hem ‘gaat digitaal echter niet om meer geld, is het vaak ook geen nieuwe technologie, laat staat dat het een donkere geheime kamer is’. Het vraagt wel van de cioeen echt leadership profiel. De druk op de ketel wordt dus steeds groter.
Voortrekkersrol
Uiteraard zullen er altijd it-verantwoordelijken zijn die zich goed voelen in hun positie als ‘trusted operator’. Wie ooit al met SAP aan de slag ging weet dat dit ook allerminst een comfortsituatie is. Het aantal keer dat it faalt is jammer genoeg nog steeds wraakroepend.
Dat deze industrie nog maar een goede zeventig jaar oud is, is geen argument. De cio die voor verandering gaat en een voortrekkersrol wil spelen zal zich wel moeten kunnen omringen met de juiste medewerkers, ongetwijfeld ook wat meer moeten outsourcen – de cloud is geen onbekende meer – maar inderdaad strategisch moeten op het voorplan komen. Maar zoals wel meer wordt gezegd: ‘If you can’t stand the heat, get out of the kitchen’.
Cruciale rol
2017 wordt ongetwijfeld een bijzonder belangrijk jaar voor de cio met heel wat opties, opportuniteiten en ongetwijfeld ook valkuilen. Ik merk dat cio’s veel minder dan vroeger in hun rol blijven. Cio’s die twintig jaar aan het roer blijven, zijn steeds zeldzamer. Vaak groeien ze door naar een digitale functie, al dan niet in marketing met direct touch met de eindgebruiker. Of ze blijven voor een project gedurende slechts enkele jaren verbonden met de onderneming.
De functie van cio wordt crucialer en dus zal men steeds meer voor snellere uitwijzing of een nieuwe intrede zorgen. Ook dat wordt een gegeven waar heel wat cio’s rekening mee zullen moeten houden. Niet evident maar tegelijk biedt het heel wat kansen. Benieuwd of we daardoor op korte termijn ook jonge cio’s op de proppen zullen zien komen.