Ooit was de toekomst veelbelovend. Maar de tablet – en dus ook de iPad – blijkt op retour. Vooral bij consumenten en in mindere mate ook in bedrijven. De schuldige hiervoor is bekend bij de Computable-redactie.
Bij Apple weten ze er alles van: voor elke iPad die over de toonbank ging, verkochten ze in het voorbije halfjaar zowat zes iPhones. Is de iPhone hun absolute cash cow, dan is de iPad eerder een mager beestje.
De cijfers van Forrester spreken boekdelen: het aantal verkochte tablets dit jaar daalde wereldwijd. Ook de komende jaren zou de tabletmarkt blijven slabakken.
En de schuldige is…
Met de tablet – in zijn huidige vorm nog best een jong product – gaat het dus niet echt de goede kant op. Terwijl de verkoop (en populariteit) van de smartphones jaar op jaar zou blijven toenemen.
De grote schuldige voor de tablet terugval? De smartphones met grote schermen. Zij zijn de tablet aan het opeten. En ze zullen dat de komende jaren verder doen. Zie hieronder de grafiek van Forrester over gebruik van smartphone (bovenste lijn) en tablets (de onderste). Die grafiek zegt het helemaal.
Size does matter
Let wel: het is vooral in de zogenaamde developing markets zoals China en India waar het fenomeen zich voordoet. Een half uur een historische stad als Rome, Brugge of Venetië bezoeken tijdens de zomervakantie is voldoende om te beseffen dat Chinezen (of Japanners) gek zijn op die smartphones met grote schermen. Size does matter.
In China heeft intussen twee op drie smartphonebezitters er eentje met een groot scherm. Dan hebben we het over 5 à 6 inch. Officieel moet ik het dan over een phablet hebben, die begint bij 5.5 inch tot ruim 7 inch. De iPhone 7 Plus valt daar tussen, net als pakweg de Samsung Galaxy S7 Edge of de Huawei Mate 9. Allemaal grote jongens.
Europa?
In het Oosten heeft de tablet duidelijk afgedaan en is hij bedankt voor bewezen diensten. Volgens Forrester bezit slechts 6 procent van de Chinezen en 1 procent van de Indiërs een tablet. De smartphone is daar hét toestel om met het internet te connecteren.
Akkoord, het tabletgebruik is veel hoger in Europa. Bij ons heeft momenteel nog maar één op vier smartphone-gebruikers een smartphone met groot scherm. Al zie ik dat bij vrienden en collega’s wel stilaan veranderen. Forrester ziet die trend blijkbaar ook. Zo zou 36 procent van de (Europese) smartphonegebruikers oordelen dat hun volgende smartphone er eentje met een groot scherm zal zijn.
Van drie naar twee
In artikels heb ik vaak geschreven over de heilige drievuldigheid in het bedrijfsleven: pc, tablet en smartphone. Maar de tablet wordt vandaag helemaal gesqueezed tussen die twee andere: enerzijds de smartphone/phablet, anderzijds de zogenaamde hybride laptop/tablet, toestellen die ook verder doorbreken.
Vaarwel drievuldigheid. De stand alone tablet trappelt ter plaatse. En ook in ict weten we intussen dat een status quo nagenoeg hetzelfde is als een achteruitgang. De tablet is dood, leve de phablet.
Privé en professioneel ben ik bijzonder gecharmeerd geraakt van de phablet door een tip die ik er een jaar of twee geleden over kreeg. Ja, hij is handzamer dan een tablet, (7-8 inch) Ja hij is onhandiger als een android. Niettemin heb ik in die twee jaar ook technische vooruitgang zien boeken wat performance betreft. Ook het feit dat ik moeiteloos, zij het met bluetooth, gewoon kan bellen en een sim voor data verkeer daarnaast heb, maakt een phablet voor mij weer zeer aantrekkelijk.
Nadeel blijft nog steeds performence bij het typen. Maar daarvoor heb ik dan ook een bluetooth keyboard die dan weer zeer snel werkt. Voor allerlei werkzaamheden wat mij betreft gewoon de phablet. En prive is het heerlijk ontspannen thuis televisie kijken. Hier maken we dan natuurlijk ook nog wel een opmerking veiligheidshalve. Doe uw bankzaken gewoon thuis achter uw eigen firewall en niet op een android. Deze is namelijk de volgende target voor de cyber crimineel die er al druk doende mee is.