Heel wat ziekenhuizen kampen met een gebrek aan inzichten op het vlak van data. Nochtans kunnen deze inzichten zorgen voor een efficiëntere werking en meer kwaliteit in de zorg, wat nodig is nu de budgetten worden teruggeschroefd en er meer en meer geijverd wordt voor value based healthcare en output. Een speelveld waar LynxCare zich de voorbije jaren heeft in gelanceerd en toonaangevend is.
LynxCare is naar eigen zeggen de partner voor ziekenhuizen op het vlak van de analyse van data. Met hun big data-platform doorbreken ze de silo’s, maken ze data inzichtelijker en zorgen ze voor structuur, zo claimt de onderneming. ‘Ons big data-platform laat toe dat inzichten getrokken kunnen worden over de veelheid van databases en datastructuren in het ziekenhuis – van gestructureerde prestaties en laboratoriumonderzoeken tot ongestructureerde verslagen’, geeft Georges De Feu, de ceo van LynxCare mee.
‘Ondertussen telt ons team zo’n vijftien mensen. Zelf ben ik aan de slag geweest als apotheker, terwijl medeoprichter Dries een verleden heeft als arts. We frustreerden ons in het gebrek aan inzichtelijke data en de moeilijke communicatie met ziekenhuizen en besloten zelf de koe bij de horens te vatten.’
Naar value based healthcare
Het belang van data in ziekenhuizen? ‘Je kunt alleen maar goede beslissingen nemen, als ze op data gebaseerd zijn. Die data zijn vandaag massaal voorhanden in ziekenhuizen, alleen worden ze onderbenut omdat de verwerking ervan tijdrovend en complex is. Dus je kunt je als patiënt afvragen op welke basis er dan – vaak levensbelangrijke – beslissingen worden genomen. Bovendien merken we bij ziekenhuizen een verdere bewustwording en mindswitch. Momenteel zijn nog heel wat vergoedingen gebaseerd op het aantal prestaties, maar niet op de kwaliteit van de zorg. Dat is echter aan het veranderen.’
De ceo vertelt dat er een omwenteling in de zorgsector bezig is richting value based healthcare, waarbij ziekenhuizen meer en meer vergoed worden volgens de kwaliteit van het resultaat. ‘Ziekenhuizen die open en transparant communiceren over hun ingrepen en de kwaliteit van hun zorgen worden beloond, wat aanmoedigend werkt. Iets wat overigens alleen mogelijk is op basis van de analyse van concrete data. In de Verenigde Staten staan ze daar al het verst in.’
Internationaal groeien
Ondertussen telt de startup al een vijftiental klanten in België en in de VS. ‘We bekijken de mogelijkheden om verder internationaal te schalen. Wereldwijd kunnen we ziekenhuizen helpen om hun werking transparanter te maken en de vaak fikse kosten aan administratie terug te dringen. Bovendien kunnen ze ook uitpakken met kwalitatieve gegevens en publicaties. Recent hebben we in samenwerking met AZ Delta nog een publicatie uitgebracht over hartziekten, waar de risico’s en de te verwachten uitkomsten van hartoperaties publiek werden gemaakt.’
Echte concurrentie heeft LynxCare niet. ‘We zitten in een niche en willen dat ook zo houden. Vijf van onze vijftien medewerkers hebben een klinische achtergrond. Dat staat ons toe onze niche volledig te doorgronden. Deze mensen werden aangevuld met sterke developers, data scientists en data engineers. Op dat vlak hebben we toptalent in huis. Er zijn wel wat textmining spelers, maar die geven geen garantie op de kwaliteit van de output, terwijl wij garant staan voor valide data. Dat kun je alleen als je de combinatie van technologie, klinische experten en data-experten in huis hebt. Recent werd er nog een studie gepubliceerd in een orthopedisch vakblad naar aanleiding van het inzetten van onze technologie in Ziekenhuis Oost Limburg voor analyse van allerlei parameters bij een heuptransplantatie. Hieruit bleek dat we beter scoren met ons systeem, dan dat het manueel gedaan wordt. Met een accuraatheid van 95 procent kloppen we de mens en verwerken alle gegevens nog een heel stuk sneller ook’, glimlacht De Feu.
Patiënt vraagt steeds meer
Maar niet enkel voor de ziekenhuizen en de dokters zijn er voordelen aan verbonden, ook de patiënt vaart er wel bij. ‘Patiënten krijgen de mogelijkheid om op basis van ons werk, bijvoorbeeld inzichten te krijgen in de slaagkansen van bepaalde ingrepen. De druk op ziekenhuizen verhoogt, want patiënten worden steeds mondiger en vragen meer. Wij halen onze data uit de interne erp-systemen, structureren ze en kunnen antwoorden bieden.’
Ondertussen timmert het bedrijf stevig verder aan de weg. ‘We groeien sterk, maar verliezen belangrijke aspecten als privacy en security niet uit het ook. Op het vlak van privacy en security hebben we onder meer Microsoft als partner. Die heb je nodig als startup om geloofwaardig over te komen bij ziekenhuizen. We bouwen alvast aan een mooi bedrijf en de komende jaren zijn de mogelijkheden nog enorm, we hebben de tijdgeest mee.’