Ondernemers en hun boekhouding, het is vaak niet de beste verhouding. Dit probleem wil de startup 33reasons uit de weg helpen met hun product Okioki. Ze willen het leven van de ondernemer én boekhouder eenvoudiger maken.
Aan het hoofd van 33reasons staan Pieter Lambrechts, Vincent Depoortere en Erik Meylemans, drie ex-collega’s bij het designbureau Boondoggle. ‘We hebben er heel wat expertise in de financiële sector opgedaan en kregen er het idee om een financiële dienst te ontwikkelen die zowel de ondernemer als de boekhouder helpt. Al focussen we met Okioki vooral op de ondernemerservaring. Zie onze oplossing als een digitale assistent voor ondernemers. Facturen, rekeningen, afschriften en transacties: wij willen ze op een eenvoudige manier gaan verwerken’, geeft Pieter Lambrechts, co-founder van 33reasons aan.
Financiële documenten verwerken
Het uitgangspunt van de startup is ondernemers helpen om financiële documenten zo efficiënt mogelijk te koppelen aan de effectieve transacties. ‘Door gebruik te maken van ons systeem, moeten ondernemers minder tijd investeren in hun boekhouding. Maar ook de boekhouder kan efficiënter werken. Boekhouders en accountants beginnen te beseffen dat ze moeten digitaliseren en dat hun toegevoegde waarde ligt in advies, niet in het verwerken van boekhoudstukken. Okioki automatiseert het repetitieve werk geautomatiseerd en de boekhouder hoeft ook niet steeds achter de stukken aan te gaan.’
Dashboarding, instant feedback en tijdswinst: het zijn enkele voordelen van Okioki. ‘Er zijn al boekhoudpakketten die soortgelijke oplossingen aanbieden, maar de ondernemer ervaart daarvan geen enkel voordeel. In plaats van een schoendoos vol stukken naar de boekhouder te brengen, gaan ze één keer per kwartaal alles uploaden. Hetzelfde patroon is gedigitaliseerd, maar veel tijdswinst of efficiëntie zit er niet in. Wij hebben dit proces onder de loep genomen en faciliteren de ondernemer om dit allemaal makkelijker te doen. Niet alleen winnen ze zo tijd, ze besparen ook op boekhoudkosten, krijgen realtime-inzichten en de boekhouder is in staat proactief advies te geven’, werpt Lambrechts een blik op de voordelen.
Eerste stap naar digitalisering
Okioki vormt voor de boekhouder/accountant de eerste stap naar verdere digitalisering. ‘Er zijn tal van digitale oplossingen, maar de meeste boekhouders hebben moeite met de keuze welke daarvan de beste is. Met ons product kunnen ze hun huidige werkwijze behouden, maar toch een eerste, belangrijke stap naar het digitaliseren zetten. Ze hoeven niet meteen ingrijpende keuzes te maken voor nieuwe tools in hun dagelijkse aanpak.’
De startup is acht maanden bezig en de eerste developer is aangetrokken. Meer zijn welkom en ook is er behoefte aan een datawetenschapper. ‘We hebben nu een proof of concept waarin de verschillende integraties getest zijn. De designfase is achter de rug en tegen eind dit jaar moet onze minimum viable product (mvp) klaar zijn. We maken momenteel een selectie van boekhoudkantoren om onze dienst in de markt te zetten. Boekhouders die zich engageren, kunnen Okioki gedurende een bepaalde periode gratis testen. We laten het alvast aan de boekhoudkantoren over of ze éénmaal in productie, kosten doorrekenen aan de ondernemer of niet’, zegt Lambrechts.
Bijkomend kapitaal
Voorlopig hebben de founders alles zelf gefinancierd met eigen spaargeld en hebben ze VLAIO-subsidies verkregen. ‘Nu zijn we op zoek naar bijkomende investeerders. In eerste instantie bij voorkeur een business angel om dan volgend jaar andere investeerders aan te trekken.’
Het uiteindelijke doel is het volledig ontzorgen van de ondernemer. ‘Wij mikken op de ondernemer die geen administratieve medewerkers in dienst heeft. Op termijn willen we nog dieper gaan integreren met boekhoudpakketten. Onze markt is de Belgische kmo en daar zijn er een heleboel van. Als we daar doorbreken, ligt de weg naar een verdere Europese uitbreiding open’, besluit Lambrechts.