Bedrijven en consumenten zorgeloos en snel informatie laten delen, dat is de missie van de startup Digita. Met Verhuisplan hebben ze daar een eerste toepassing voor op de markt gebracht, maar daar stopt het zeker niet. Computable ging in gesprek met founder Lauro Vanderborght over de verdere plannen van het bedrijf.
Ongeveer een jaar geleden werd er gestart met het bouwen van platformen, waarmee makkelijk digitale informatie gedeeld kan worden. ‘Verhuisplan is het eerste platform dat we naar de markt brachten. Het is een platform waarmee consumenten makkelijk hun adres- en contactgegevens met leveranciers kunnen delen. De consument heeft daarbij zelf de volledige controle over zijn data. Hij of zij weet perfect wat er met zijn data gebeurt, iets waar meer en meer mensen belang aan hechten. Het is een dienst waarbij de klant zorgeloos kan verhuizen, en er een stuk minder administratie aan te pas komt, en daar is duidelijk nood aan. Daarnaast hebben we ook de interesse gewekt van heel wat bedrijven die hun bestaande verhuisprocedure willen optimaliseren. Vaak missen ze toch nog klantgegevens of zit hun procedure niet echt goed in elkaar’, geeft Vanderborght aan.
Meerdere platformen in een ecosysteem
Verhuisplan mag dan één platform zijn, bij Digita streven ze naar heel wat meer toepassingen. ‘We zijn inderdaad bezig met een aantal onderzoeken en ontwikkelingen op langere termijn. Data makkelijk en betrouwbaar delen, dat is ons uitgangspunt. Dit gaat natuurlijk een stuk breder dan enkel verhuizen. We streven naar een open ecosysteem, waarbij gebruikers hun eigen virtuele datakluisje kunnen beheren en er heel wat platformen zijn, zoals Verhuisplan, waarop ze dit kunnen gebruiken. Om dit te bewerkstelligen zetten we eerst en vooral in op Solid. Dat is een technologie die recent werd uitgevonden aan de befaamde MIT universiteit door o.a. Tim Berners-Lee (één van de uitvinders van het internet) en Ruben Verborgh (professor aan de UGent). Daarnaast hebben we een engine ontwikkeld waarmee we gemakkelijk platformen zoals Verhuisplan op de Solid-technologie kunnen bouwen. Momenteel bespreken we met een aantal bedrijven enkele mogelijke andere toepassingen en platformen die we op basis van onze engine zullen ontwikkelen.’
Digita telt drie founders, ieder met zijn eigen expertise. ‘Zelf ben ik voornamelijk commercieel, actief, terwijl Tom Haegemans, ook professor aan de KU Leuven, instaat voor onderzoek en ontwikkeling. Wouter Janssens staat dan weer in voor het technische luik. Tot op heden hebben we alles zelf kunnen financieren, grotendeels met de inkomsten uit consultancy-activiteiten en innovatie-subsidies van het Brusselse gewest. We hebben wel een aantal adviseurs aan boord, die ook aandeelhouder zijn. Stuk voor stuk experts in data, die ons ook de nodige kennis bijbrengen’, vertelt de founder.
Consument heeft de controle over de data
Bij de toepassingen van Digita heeft de eindgebruiker de volledige controle over zijn gegevens. ‘Wij willen dat elke persoon een eigen datakluisje bezit dat hij of zij kan opslaan bij een cloud-dienst naar keuze en dat hij of zij bedrijven toegang kan geven tot dit kluisje. Bovendien moet het voor personen mogelijk zijn om te bekijken welke gegevens gebruikt zijn geweest voor welke doeleinden door welke bedrijven. Als personen ongepast gebruik vaststellen, moeten ze dit kunnen rapporteren om zo andere personen te waarschuwen over de praktijken van het bedrijf in kwestie. Voor bedrijven is zulk ecosysteem ook zeer interessant omdat ze zo steeds beschikken over de juiste persoonsgegevens, voldoen aan alle privacy wetgevingen en alle middelen hebben om ethisch om te gaan met persoonsgegevens.’
Voor Digita is het doel van Verhuisplan om de adoptie van de virtuele kluisjes op basis van de Solid-technologie te versnellen, maar dit is niet altijd even makkelijk en resulteert soms in ongeloof. ‘We worden bij bedrijven geconfronteerd met lange beslissingsprocessen en we moeten vaak ook nog uitleggen dat we geen bedreiging voor hun vormen. We willen met Verhuisplan niet de interactie tussen bedrijven en hun klanten overnemen, maar bedrijven laten zien dat het mogelijk is om op een gemakkelijke en zorgeloze manier informatie over hun klanten te verkrijgen. Zo gaan we er – in tegenstelling tot prijsvergelijkers – bijvoorbeeld van uit dat verhuizers bij een verhuis bij hun huidige leverancier willen blijven en laten we bedrijven bijvoorbeeld ook geen commercieel aanbod doen om verhuizers te overtuigen om bij hun klant te worden. We zitten er bovendien ook niets mee in om bedrijven op Verhuisplan de garantie te geven dat dit ook in de toekomst zo zal blijven.’
Kennis delen
Met Verhuisplan, de engine om snel platformen te bouwen en de know-how rond de Solid-technologie heeft Digita iets unieks in handen. ‘Solid is een technologie die nog volop in ontwikkeling is en waarin we zeker een voortrekkersrol kunnen spelen. Het draait uiteindelijk rond een specificatie over hoe data moet bewaard en overgebracht worden. Omdat er in het ecosysteem dat voort zal vloeien uit deze technologie voldoende rollen zijn weggelegd voor andere bedrijven, willen we onze kennis graag ter beschikking stellen van iedereen die er op verder wil bouwen’, besluit Vanderborght.